tisdag 15 mars 2011

När ord bli roliga del 6: parodin.

Försöker vara spirituell mellan nio och fem. Hård byxbaksnötning ska resultera i "Människor som har haft fel" - eventuellt med underrubriken "En bok om människor som har haft fel". När man känner att förrådet av hejdlösa liknelser och integritetskränkande tarvligheter nått botten, finns John Kjederqvist där med sina, om än något daterade, och kanske inte alltid helt begripliga, men handfasta, för att inte tala om bisatstäta, råd.

"När ord bli roliga" utkom 1933. Jag har citerat den tidigare. Först nu upptäckte jag att det naturligtvis är pluralböjning på titelns predikat. Kan verka lite gammaldags. Det är dock inget mot bokens innehåll.

I parodin överför man från det högtidliga och allvarliga till det vardagliga och bagatellartade eller tvärtom. Amerikanarna med sin Mark Twain kan nog ta priset i det slaget av skämt. Ett exempel i förbigående. Stationsinspektoren står på perrongen och säger till en resande, som väntar på sitt tåg:

"Ja, se om inte det där gruståget kommer fram, innan expressen avgår från Spartanville, så mötas de ute på linjen, och två tåg kan inte mötas på ett enkelt spår. Det har man försökt otaliga gånger, men alltid misslyckats. För övrigt behöver Ni inte vara orolig. Inom järnvägstrafiken händer de mest underbara ting. Här har nu t.ex. det här gruståget gått med grus i hela sex veckor, utan att det har blivit en sammanstötning", och så vidare.

Frågan är, som sagt, hur långt lusten att parodiera får sträcka sig. Om den frågan är det svårt att enas.

6 kommentarer:

dr. No sa...

Willow! Genialt! Jag älskar Lord Kael!

Anonym sa...

Jag begriper ingenting av det citatet. Ska det vara roligt? En parodi på Mark Twain?

Förklaring, tack.

Lasse sa...

Snälla, snälla, snälla, ha "En bok om människor som har haft fel" som undertitel!

Göran Jacobson sa...

Eller varför inte "En bok om människor som ha haft fel"

tompa sa...

Bifaller Göran J:s förslag. Denna infinitivform ha varit sorgligt utdöd alltför länge.
"Vi komma från öst och väst"

Anna sa...

Bara boken har en lika underhållande reklamfilm som de tidigare är själva titeln inte så viktigt, det lär sälja som smör ändå.