onsdag 4 maj 2011

Hör upp allt folk och lyssna!

På söndag, någon gång mellan 17 och 18, bör P3 rattas in. Åtminstone om man vill höra Kalle Lind sitta och göra sig lustig över saligen bortglömda populärkulturella obskyriteter. "P3 Sunk" heter ett litet experimentprogram som kommer att gå de närmaste fyra söndagarna. Där kommer jag och Andy Lundgren - mannen bakom det här - att spela så kallad sunkadelica, a.k.a. incredibly strange music, a.k.a. musik som man inte trodde fanns men blir väldigt glad när man får vetskap om.

Temat på söndag är "Kändisar som kanske borde ha tänkt efter innan de klev in i en skivstudio". En brottare, en Pippi, en gemytlig programledare, en kulturminister, en sexig svensk, en enfaldig mördare och en renässansman är representerade. Bland annat. Martin Kristenson och Anna-Lena Lodenius medverkar.

I pajpen: "Låtar om sånt som låtar normalt inte handlar om", "Politik och ideologi och sånt" samt "Översättningarna från helvetet". Garanterat hörvärt.

8 kommentarer:

Balloonfighter sa...

Jag är där.

LK sa...

fest

Magnus sa...

Ser fram emot att få min barndoms traumatiska fjällresor återupplivade igen om du spelar Sten och Stanley's "En kvinna, en man" (No woman, no cry) i den fjärde delen av serien...

Min pappa vägrade spela något annat för att stävja bråket mellan min syster (Carola/Herreys) och mig (Imperiet) om vad som skulle spelas på bilstereon.

50 mil till Sälen med Sten och Stanley antingen dödar eller härdar...

tompa sa...

Eftersom Magnus uppenbarligen lever bör han numera vara som härdat stål!
Har nämligen hört låten ifråga. Fontänkräktes. Såg mitt liv passera revy och vaknade upp på intensiven.

Anna sa...

Kul program! Jag lyssnade cyklandes från Blåsut till Mariatorget. Men jag tyckte att både du och ALL missade en poäng med den (iofs hiskliga) Norrtälje-låten. En bit in i texten får man förklaringen till varför Kleveland längtade så otroligt brinnande efter den lilla staden: hon skulle ju träffa sin kärlek där! Alltså, eftersom han/hon finns där så är hela stället underbart. Hade han/hon bott i Veberöd (eller för all del Marseille) så hade hon rimmat på det istället.

Anonym sa...

Du har så klart rätt, Anna. Men i ljuset av det högst ologiska faktumet att en norsk kulturminister sjunger svensktoppspop om Norrtälje, tog vi oss friheten att vara ungefär lika ologiska i vårt redaktionella arbete. För övrigt kan meddelas att låten "En kvinna en man" kommer att spelas. Och ingen kan stoppa oss!

MVH

Andy Lundgren
Spektaklets producent

Anna sa...

Ologiskhet är det nya svarta. Ser fram mot nästa program, fast då får jag lyssna i efterskott (det finns på webben va?)

anne branch sa...

titta på gratis filmer via internet http://www.nordic-tv.com