onsdag 17 mars 2010

Kryzzbitar.

(... ja, vi minns väl alla den lysande idén att först presentera ett kryss - eller kryzz - i en timmes primetime-teve, och sen lägga in en halvtimmes facitprogram - Kryzzbitar - på annan plats i tablån.)

Gösta Knutsson-tävlingen var visst svår. Tävlingsledningen har fått in sammanlagt åtta (8) svar, vilket inte är alls lika mycket som t.ex. Kryzz fick på sin tid.

Ett skäl att tävlingen var svår var naturligtvis att frågorna handlade om saker som få människor bryr sej om på 2010-talet, ett annat att somliga frågor inte längre har nån koppling till det vi kallar verkligheten.

Här kommer hursomhelst svaren, direktciterade från Knutsson med mina inpass inom parentes:

FRÅGA 1: Det var en novell i en veckotidning, som hette "Charmiga Carmen från Masthugget". Vad hade hjältinnan för yrke, och vilken var hennes hemstad?

SVAR: Förmodligen var hon cigarrettarbeterska i Göteborg. (Carmen jobbade ju i operan på tobaksfabrik, Masthugget ligger i Göteborg. För övrigt en av två frågor jag själv var 100% säker på.)

FRÅGA 2: Vad är det för påtaglig felaktighet i följande kungabrev från Oscar I: "Wi Oscar, med Guds nåde Sveriges, Göthes och Wendes konung, göre weterligt: Sedan wi, med afseende å behofwet, etc."

SVAR: Det bör heta: "Sweriges, Norriges, Göthes och Wendes konung" (Norge tillhörde ju på gamle kung Oscars tid Sverige. Om det sen "bör" heta nåt så krångligt alls lämnar vi därhän för tillfället. Stort plus till Peppe som gett följande resonerande - om än felaktiga svar:

Massor av felaktigheter här.
a. Stavningen är så upp åt väggarna att inte ens Fredrik Lindström hade accepterat den.
b. Med Guds nåde kan han inte ha styrt eftersom Gud inte finns, och om han hade funnits hade han inte tyckt om att en fransman styrde Sverige
c. Sveriges, Götes och Vendes konung må ha varit den officiella kungatiteln, men ska man vara ärlig så var han väl inte kung över några vender, vilka för övrigt antagligen var ett sagoväsen och dessutom sammanblandade med slaver, som han inte heller var kung över
.)

FRÅGA 3: Vilka är det här:
Anna - Erik,
Anna - Hjalmar,
Anna - Konstantia?

SVAR: Anna och Erik i Värmlänningarna, Anna och Hjalmar Branting, Konung Sigismunds båda gemåler (Värmlänningarna var ett folklustspel som lär ha spelats i varje buske under första halvan av 1900-talet, Anna Branting var författare och Hjalmars fru).

FRÅGA 4: "Var ligger egentligen Magdeburg?" sa en pojke under en fysiklektion. Varför sa han det?

SVAR: Förmodligen höll man på med de så kallade magdeburgska halvkloten (fysikalisk term som jag inte begriper, svaret "för att det är en fullt rimlig fråga" hade fått godkänt).

FRÅGA 5: Vem har anledning att fira den 23 april - och varför -
en scout,
ett hembiträde,
en konservfabrikant eller
en nobelpristagare?

SVAR: En scout, eftersom den 23 april är S:t Georgsdagen och S:t Georg är scouternas skyddshelgon (boken ger tyvärr inga upplysningar om vilket som är konservfabrikanternas skyddshelgon; en svarande har påpekat att det borde vara nobelpristagaren eftersom både Shakespeare och Cervantes dog 23 april och alla nobelpristagare står i tacksamshetsskuld till dem).

FRÅGA 6: Under vilka departement sorterar
Domänstyrelsen,
Kartverkskommissionen,
Lantmäteristyrelsen?

SVAR: Samtliga sorterar under Jordbruksdepartementet (kan mycket väl vara inaktuellt på alla sätt och vis - bara orden är så tråkiga att jag aldrig skulle orka googla efter).

FRÅGA 7: Vilka av dessa är fruntimmer:

Carl Maria von Weber,
Kaj Munk,
Kai Gullmar,
Verdandi,
Ernst Ahlgren
?

SVAR: Kai Gullmar, Verdandi (en norna i den nordiska mytologin) och Ernst Ahlgren (pseudonym för författarinnan Victoria Benedictsson). (Knutsson förklarar inte närmare vem Kai Gullmar var, och då ser inte jag nån anledning att göra det heller. Jag förutsätter att vi alla regelbundet nynnar på "Swing it, magistern".)

FRÅGA 8: Vad fick Rosita Serrano för pengar att köpa karameller för när hon var liten?

SVAR: Förmodligen fick hon centavos hemma i Chile. (Eller pesos.)

FRÅGA 9: Och kan ni finna någon förbindelselänk mellan skär färg och slaget vid Svolder?

SVAR: Slaget vid Svolder gick av stapeln år 1000, och en tusenlapp har skär färg. (Något inaktuell, ska erkännas. Men svararna har varit kreativa: "Danskarna vunno och deras fana är i genomsnitt skär", "Oräknat alla anatomiska associationer till Ormen Långe, alltså?", "Snorre Sturlasson har skrivit om detta slag. Och snorren är ju ganska skär", "Enligt Heidenstam var väl Sigrid Storråda "ljus, skär och reslig". Låter mer som en erektion än som en drottning. Men slaget vid Svolder handlade ju om Sigrid Storråda så där är väl kopplingen". Två har också gjort kopplingen att Svolder-slaget stod vid Hven, känd för sina skära malvor.)FRÅGA 10: Bullen: Erik =
Berco: ?

SVAR: Berndt. (Åter igen förklarar inte Knutsson sej närmare, men Erik "Bullen" Berglund var som ni vet en matintresserad skådespelare som gärna framställde grosshandlare, Berndt "Berco" Carlgren var kåsör och kuplettförfattare bakom bl.a. Zarah Leanders "Vill ni se en stjärna". Omnämns i Karl Gerhards "Det är det som man säger på stan" och påstås ha nekat att hälsa på sin tidningsägare Torsten Kreuger med motiveringen "Det står inte i mitt kontrakt att jag är skyldig att göra det").

För att sammanfatta: 1943 är väldigt väldigt längesen. Det man förväntades kunna då förväntas få kunna nu. Och rimligen tvärtom.

Vinnare är utan tvekan och utan vidare konkurrens - tadaaa - Anders Danielsson! (Hör publikens antiklimaktiska kliande i bakhuvet när de tänker "och vem fan är nu det?". Jag svarar så här: ni kanske inte vet nu vem Anders Danielsson är - men glöm inte var ni läste om honom först!)

Anders - otroligt väl jobbat! Du satte samtliga utom den där tusenlappsfrågan, och det tror jag även Knutsson haft överseende med. Mejla mej din adress så mejlar jag dej en jättefestlig bok om aktualitetsjournalistik i svensk radio och TV under 1900-talet!

Nästa gång får vi ta några frågor från Barn-Geni så att alla läsarna kan vara med.

13 kommentarer:

En Apa sa...

Nämen Kalle, de Magdeburgska halvkloten bör du ju känna till - det var ju så luften uppfanns. Innan man uppfann luften fick man istället andas t ex gödsel, så upptäckten av luft förbättrade verkligen livskvalitén.

Medelklassman sa...

Alla dagar utan Hegerfors och Skifs på TV är bra dagar.

Mange sa...

Jag är förbluffad över kunskap som går att ha. Med facit i hand kan jag fortfarande inte svara på frågorna.

Surkärringen sa...

Fråga nr 7 var den enda jag kunde utan att darra på manschetten. Fast det blev bara ett "delrätt". Men Kai Gullmar, det kan alla (tror jag) som är födda på 40-talet. Men att hon skrivit "Swing it magistern" hade jag inte en susning om. Däremot "Ungmön på Käringön". Kommer jag i håg. På förekommen anledning.

Anonym sa...

Nämen! Nu hann jag ju inte! Hade tänkt offra nattsömnen inatt...
Utan att konsultera hemmets bokhyllor eller internet hade jag nog bara klarat fråga 1, en tredjedels 3, 4 (klockrent, eftersom jag jobbar med just di magdeburgska kloten till vardags!)2/5 av fråga 7. 3 av 9 känns rätt okej ändå... Att jag inte direkt böjade dregla av upphetsning och tog mig an uppgifterna genast, beror helt på fråga 6. Herregud! Det här var riktigt skojigt! Mera! Mera!

henkus sa...

Mmm. Kryzzbitar. Sjukt bra program när jag var typ åtta. Bästa var att de i varje program skämtade om att Dolly Parton var Pansargeneralens hustru, ett skämt som jag aldrig riktigt fattade.

Walker sa...

Henkus: Skämtet med Dolly Partons som pansargeneralens hustru syftar på den amerikanska Generalen George S Patton. Alltså Parton och Patton är snarlikt, Patton och påminner om ordet Pattar vilket "osökt" fick Skifs & Hegerfors att tänka på Dolly Parton =)

bobby d sa...

De magdeburgska halvkloten är nog det absolut enda jag minns från högstadiefysiken.

bobby d sa...

Vidare om halvkloten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Otto_von_Guericke

Anonym sa...

undrar om inte arne och björn hade kunnat få till nåt om dolly och de magdeburgska kloten också

Petter B på Rostorp sa...

Jag bodde nästan granne med Gösta Knutsson i Kåbo i Uppsala när jag var liten. Och ändå kunde jag inte mer än sju-åtta av svaren på rak arm!

Clara sa...

Barngeni är ett förrädiskt spel.
Frågorna växlar mellan "Vad är I-or för djur?" och "Vem vann curlingmästerskapet -64?".
Hur ska man kunna det, I-or verkar ju iinte ens vara ett riktigt namn.

Gubben Far sa...

Nej, och I-or är inte ens ett riktigt djur.