tisdag 16 mars 2010

Papapadapadaaaa! Tävling!

Gott folk! Nu är det dags! Bland Gösta Knutssons femhundra fyndiga frågor från -43 har jag valt tio! Först öppnade rätta lösning (dvs. den som först inkommer på lagomtjock@yahoo.se) vinner ett jättefint, om än en smula skinntorrt, pris.

Innan ni hugger in på frågorna vill jag gärna citera ur Knutssons egen bruksanvisning:

För övrigt kan boken användas på mångahanda sätt. Ni kan fråga er själv när ni sitter ensam vid den så kallade aftonlampan, och ni kan fråga era vänner (och ovänner) när ni befinner er i större eller mindre sällskap. Man kan svara muntligen, och man kan svara skriftlig, och man kan räkna poäng efter precis den skala man själv bestämmer. Huvudsaken är att man trivs. Till slut en stilla bön: titta inte på svaren, förrän allt hopp är ute!

Är detta nu inhämtat och bearbetat? Jag vill åter igen lägga till brasklappen att samhället och uppfattningen om allmänbildning har ändrats här och var sen 1943. Här kommer tio slumpvist utvalda frågor. Må bäste individ vinna!

1) (ur kapitlet "Klara, färdiga, gå!")
Det var en novell i en veckotidning, som hette "Charmiga Carmen från Masthugget". Vad hade hjältinnan för yrke, och vilken var hennes hemstad?

2) (ur kapitlet "En svensk tiger")
Vad är det för påtaglig felaktighet i följande kungabrev från Oscar I: "Wi Oscar, med Guds nåde Sveriges, Göthes och Wendes konung, göre weterligt: Sedan wi, med afseende å behofwet, etc."3) (ur kapitlet "Muntra fruar och munkar")
Vilka är det här:
Anna - Erik,
Anna - Hjalmar,
Anna - Konstantia?

4) (ur kapitlet "Papin och Pippin")
"Var ligger egentligen Magdeburg?" sa en pojke under en fysiklektion. Varför sa han det?

5) (ur kapitlet "Skära havre och Röde Orm")
Vem har anledning att fira den 23 april - och varför -
en scout,
ett hembiträde,
en konservfabrikant eller
en nobelpristagare?

6) (ur kapitlet "Känner ni Audhumbla?")
Under vilka departement sorterar
Domänstyrelsen,
Kartverkskommissionen,
Lantmäteristyrelsen?

7) (ur kapitlet "Kaj Munk och Kai Gullmar")
Vilka av dessa är fruntimmer:

Carl Maria von Weber,
Kaj Munk,
Kai Gullmar,
Verdandi,
Ernst Ahlgren?8) (ur kapitlet "Från Korpilombolo till äppelkaka")
Vad fick Rosita Serrano för pengar att köpa karameller för när hon var liten?

9) (ur kapitlet "Ett dussin hårdknäckta nötter")
Och kan ni finna någon förbindelselänk melan skär färg och slaget vid Svolder?

10) (ur kapitlet "Analogifrågor")
Bullen: Erik =
Berco: ?

Ja, nu behöver ni rimligen inte fördriva arbetsdagen med att gå in på Facebook tretti gånger till. Och jag kan inte nog understryka att alla frågor inte är sjukt högaktuella.

Jag och Gösta önskar förstås lycka till.

7 kommentarer:

en annan gubbe sa...

Grattis om du får in ett enda rätt svar.

Det här var sjukt svårt. Ämnesområden snävare än (släng in valfri snuskig referens).

Sweex sa...

??? om någon fixar det här blir jag djupt imponerad! ren rappakalja för mig..synd för jag var väldigt sugen på den där boken.

henkus sa...

Nu är jag klar. Tror nog att jag bara har 7-8 rätt, så chansen finns kvar att toppa!

Anonym sa...

Enda chansen att någon fixar det där är genom att komma över ett eget exemplar av boken och kolla i facit. Det finkammas garanterat i antikvariat runt om i landet just nu!

/Paul W

Nisse Lind sa...

Jag gissar att Oscars brev brister i: Stavningen.

Gubben Far sa...

Nej nej, felet i Oscars brev kan jag se. Men inte resten.

Ördög sa...

Tack för ett inlägg som fått mej att se luckorna i min allmänbildning i blixtbelysning! Jag ska ändå försöka åstadkomma nån sorts svar så fort morronskifte är överstökat.

Men tur att det var just den där boken du fiskade opp ur containern! I mina föräldrars bokhylla finns nämligen två av Knutssons senare böcker - "Knepiga klubben" från 1948 och "Mycket nöje" från 1952. Deras innehåll memorerade jag i ett mycket tidigt skede, som elvaåring eller däromkring. En tredje bok, "Kvistigt och listigt" från 1951, köpte jag loppis i fjol, men den har jag inte hunnit plugga in. Tyvärr har jag numera inte lika mycket tid för slika tidsödande dumheter!