tisdag 25 augusti 2009

En man med ett skägg vänder på gamla stenar ...


... och hittar en, om inte så spektakulär, så i alla fall obskyr bit information. Visste ni att Sara Kadefors läste Kamratposten 1977? Och att hon var intresserad av frimärken? Det kunde man väl inte ana när hon ledde teveprogrammet "Mejeriet" i slutet av åttitalet och var så bisarrt cool i höfthöga lackstövlar att fjortonåringen i mej fortfarande sitter och flåsar tungt.

För den som vill pennfajtas med henne finns även adressuppgifter. Jag kan dock inte gå i god för att eftersändningen fortfarande fungerar.

8 kommentarer:

GrisGulfe sa...

När jag bläddrar i gamla kamratposten hemma hos mina föräldrar leker jag alltid med tanken på att svara på en brevvänsannons, fast typ 25 år för sent.

Ofta är de rätt gulliga de där annonserna. Man säger alltid "vårar"/"höstar"/"vintrar" istället för år. Man använder ord som "pennfajtas" och har idoler som The Kinks eller Ove Törnkvist. Ibland står det "intressen: dig!"

Redaktör'n sa...

Jordsnurr! Fast termen är kanske yngre än era magasin.

När temat ändå är blivande kändisar i media drar jag mig inte för att direktlänka till mitt fynd:

http://teckenochting.blogspot.com/2008/06/2008-infll-de-svenska-hrdrockarnas.html

Urban sa...

Jag instämmer i att det heter "jordsnurr" på Kamratpostensvenska a la tidigt nittital. I något fall "bast". (Jordsnurr var dock troligen ett hippt uttryck som framförallt var skriftligt - jag kan inte minnas att någon sagt det annat än vid högläsning.) En ung vän av ordning försökte en gång påpeka på insändarplats att ett jordsnurr egentligen bara är ett dygn men jag tror att h*n talade för döva öron.

Säg mig Kalle: har du avsiktligt valt att publicera Kadefors för att hon är aktuell? Idag är det recensionsdag på hennes nya roman. Annars är hon ju knappast någon man hör talas om varje dag. För mig är hon framförallt författare. Jag kikade på Youtube efter dokumentation från hennes mediajobbsperiod men hittade tyvärr inget. Någon som har lust att googla lite mer och hittar något får gärna länka.

U.J.

Kalle Lind sa...

Urban: ren slump! Jag såg recensionerna efter att jag publicerat min post! Lovar!

Pidde sa...

Nu har tidningen försvunnit, men jag hade en Svenska MAD från 1976 eller så, i vilken är viss Joakim Pirinen sökte pennfajtare och uttryckte sig med sedvanlig Forum För Fårskallar-jargong. Som om det inte vore nog, hade jag en MAD från 60-talet, i vilken Per-Erik Moreaus, Orsa, skrivit en käck insändare.

Så du minns Mejeriet? Det sändes i början av 90-talet. Jag intervjuades i ett avsnitt. Det blev väldigt dåligt och jag skämdes länge efteråt. Sara Kadefors välte mitt skrivbord när hon satte sig på det. Tyvärr innan kameran rullade.

Pidde sa...

Förresten, det kan ha varit Olle Moraeus. Det var iaf inte Kalle.

Kalle Lind sa...

Pidde: jag minns i princip allt jag sett på teve. Dock minns jag inte intervjun med dej, men väl en med Lars Sjunnesson (Åke Jävel m.m.). Det kändes som ett program som hade viss näsa för tidens subkultur. Dessutom intervjuade Magnus Gertten Norbert Kröcher om den inställda kidnappningen av Anna-Greta Leijon, vilket inte kan ha varit helt okontroversiellt.

Pidde sa...

Det var jag och Sjunnesson i samma program. Tema serier. Det säger väl allt om vilken lam, blek person jag var på den tiden.