fredag 14 augusti 2009

Lasse Holm på rätt spår.


Akta´re vilken bussig helyllegrabb Lasse Holm är! Till och med sura fru Johansson i mjölkaffären tycker att Lasse Holm är en artig yngling, och kamraterna i scoutkåren vet att det inte finns någon renhårigare. Han bjuder alltid på tvåöreskolor och är en baddare på både långfärdsskridskor och bandy.

Dessutom bär han alltid brunkräm och skrattar med munnen vidöppen åt allt som andra säger. Och vilka stunsiga slagdängor han kan klämma ur sig! Hela Småköping brukar gå runt och nynna på Lasse Holms festliga trall om canneloni och macaroni.

När de svartmuskiga typerna från det kringresande tivolit dyker upp, och när kyrksilvret samtidigt försvinner, är det Lasse Holm som lägger ihop ett och ett ... I "Lasse Holm på rätt spår" får konstapel Bergström en mycket flink och rask medhjälpare.

En uppbygglig ungdomsdeckare om en reko grabb som skriver popschlagers och haffar banditer! Läs mer i "Lasse Holm klarar skivan", "Saken är biff! sa Lasse Holm", "Lasse Holm leder en talangjakt" och "Lasse Holm gör en duett med Monica Törnell".

13 kommentarer:

dr. No sa...

Jag gråter av skratt!

Simon F. sa...

Undrar om det här är en inspirationskälla till Jan Guillous författarskap...

petter sa...

Nej Simon, din penicillinkur gör dig förvirrad.

50-talets pojkböcker...underbart. Minns farsans lilla samling om flygtokiga pojkar som löste mysterier och var reko hela dan. En liga som slaktade motorcyklar (framförallt 50-talsfenomenet lättviktare) läste jag också om.

Simon F. sa...

Guillou skriver väl också pojkböcker?

Oskar Forsgren sa...

Jag hänger inte riktigt med - den kursiverade stilen antyder att denna text står tryckt på boken, men mitt förnuft säger mig att du skrivit den själv för att skoja med det lustiga faktum att bokhuvudpersonen heter samma sak som en känd schlagerartist? Eller är boken en 70-talsproggig satir riktad mot den blivande Sikta mot stjärnorna-programledaren?

Kalle Lind sa...

Oskar Forsgren: lita på ditt förnuft. Det har aldrig skrivits några ungdomsdeckare om schlagerkompositören Lasse Holm. Det brann dock i mina fingrar att få göra det när jag hittade boken i fråga.

Man måste få skoja lite.

Oskar Forsgren sa...

Jag läser just De dansande Wu-Li-mästarna, där en av de bärande teserna är att man inte alltid ska lyssna till sitt sunda förnuft, så jag tänkte att jag måste vara säker. Gasen i botten, Hieronymus Borsch finns ju... Väldigt roligt skrivet i alla fall!

Nemo sa...

Lasse Holm - dvs schlagerversionen lär vara en knickedick som så där otvunget kallar paraply för paraflax eller strör synonymer kring sig med lite lagom sensuell touch - sängkammaren blir således hobbyrummet och sängen...ja - snickarbänken.

Så är det - och därför tjuter jag av glädje när jag ser att det finns en Lasse Holm - som knickedick i detektivmössa

Feedback66 sa...

Är inte Gummesson ett underbart efternamn? Jag blir glad bara jag hör det.

Anonym sa...

Är det någon mer än jag som har noterat att Lasse Holm konstant slickar sig om läpparna?

Anonym sa...

Har du inte glömt "Lasse Holm på nya äventyr", "Lasse Holm rider västerut" och "Lasse Holms son"?

Nej, min högkulturella mamma förbjöd mej att läsa Fem-böckerna och Tvillingdeckarna. Å andra sidan fick jag köpa Kalle Anka & Co. Med Carl Barks!

Pidde sa...

Efter detta rafflande ungdomsäventyr gick det utför med Lasse Holm:
http://www.forlaget-fahrenheit.dk/udgivelser/tegneserier/erotik_tak.html

Unknown sa...

För en gångs skull har jag läst en bok som behandlas på den här bloggen! Böckerna såldes i entren till Missionskyrkan i byn där jag växte upp och skrevs (under pseudonym) av en församlingmedlem. Och för övrigt är väl Gummesons ett kristet förlag?