fredag 21 augusti 2009

Göteborgsfrågequiz!


2005 uppträdde Hej domstol!-gänget, varav jag var typ en fjärdedel, på P3:s humorfestival i min favoritstad Göteborg. För att demonstrera vår kärlek till Sveriges framstjärt satte vi ihop en special-frågequiz (det ska heta så! Kan det heta "cd-skiva" kan det heta "fråge-quiz!").

Här kommer frågorna för er som glömt denna fyra år gamla engångsgrej:

Fråga 1: Göteborg är arbetarnas stad. Varför är göteborgarna rädda för sitt kommunalråd Göran Johansson?
1) han har stor pondus
x) han har ordets makt
2) han ser ut som en våffla

Fråga 2: Göteborg är gothens stad. Varför är Henrik Berggren alltid så mörk runt ögonen?
1) han har sovit jättedåligt hela natten
x) han har jättemycket kajal
2) de andra grabbarna i Broder Daniel har skojat med honom och låtit honom titta i en kikare med sotade kanter

Fråga 3: Göteborg är modets stad. Vilken sorts byxor är populärast bland Göteborgs ungdomar?
1) äppelknyckarbyxor
x) puffbyxor
2) cowboybyxor – s.k. jeans

Fråga 4: Göteborg är sportens stad. Vilka av följande ord är smeknamn på olika fotbollslag från Göteborg?
1) Änglarna, Makrillarna, Blåvitt
x) Brommapojkarna, Guif, Kroppskultur
2) Neutronreaktionerna, Cancermetastaserna, Riksdagens högtidliga öppnande

Fråga 5: Göteborg är evenemangens stad. Vad är Oldsbeach?
1) en lagerlokal på vägen mot Mölndal med några kubikmeter grus och några värmelampor
x) Sveriges Miami
2) en något krystad ordvits

Fråga 6: Göteborg är humorns stad. Vilket är Hagge Geigerts födelsenamn?
1) Hagge Haggspett
x) Hagbard barbaren
2) Harry Johansson

Fråga 7: Göteborg är popens stad. Vilken av följande poplåtar från Göteborg klättrade högst på listorna?
1) "Sången om Stalin" med Knutna Nävar
x) "Knö dej in" med Sten-Åke Cederhök och Sonya Hedenbratt
2) "Jag vill ha en synth, farsan" med Knut Agnred

Svaren för den som missade några lektioner i skolan:

Fråga 1: svar 2. Det kan tyckas tarvligt att påstå, men faktum kvarstår. Och det är fan inte mitt fel att han ser ut som en våffla.

Fråga 2: svar X. Extrasvaret "hans pappa låg med en panda" diskvalificerades.

Fråga 3: svar 2. Jeans a.k.a. cowboybyxor, företrädesvis blå arbetsbyxor i denimtyg är mycket populära i Göteborg. T.ex. vid Vasaplatsen eller på Hisingen.

Fråga 4: svar 1. Brommapojkarna, Guif och Kroppskultur är helt seriösa namn på existerande svenska idrottsföreningar. Neutronreaktionerna, Cancermetastaserna och Riksdagens högtidliga öppnande var de namnförslag jag själv la fram när jag var med och bildade ett korplag. (Mycket kort karriär ska tilläggas.)

Fråga 5: alla tre! Oldsbeach är, som alla göteborgare vet, ett av Ingvar Oldsbergs sju underverk. På vägen till Mölndal ligger alltså en gammal lagerlokal där Oldsberg nästan på pricken lyckats skapa ett svenskt Miami. Förutom alligatorerna då. Och de rika pensionärerna. Och havet. Och solen. Den riktiga solen alltså. Och framför allt Don Johnson.

Fråga 6: svar 2. Joakim Geigerts födelsenamn är f.ö. Joakim Geigert.

Fråga 7: svar 2. Ty så fantastisk är världen att Knut Agnred i punkfrilla kan knassjunga sej in på Svensktoppen. Knutna Nävar testades aldrig. Sten-Åke och Sonya föll på att man dåförtiden inte kom in på Svensktoppen om man sjöng på annat språk än svenska.

19 kommentarer:

Medelklassman sa...

BK Häcken är mig veterligen också från Göteborg. Eller närmaste bestämt Hisingen, så det kanske inte räknas?

För övrigt får jag föreslå att du hukar dig, för när man gör sig lustig över Göteborg brukar det komma surt efter.

Kalle Lind sa...

30+: nej! Herregud vad pinsamt! Jag tvår mina händer! Jag klär mej i säck och aska! Jag ändrar omedelbart - hur gammal texten än är så kan den inte få se ut så här för evigt.

Göteborgare är kända för sin humor och sitt goda humör. De blir bara glada när man skojar med dem. De tycker att det är kul med uppmärksamheten.

dr. No sa...

Ingvar Oldsberg ÄR Don Johnson!

Anonym sa...

Nej det är han inte.

Gubben Far sa...

Ha ha ha. Att Svensktoppen skulle ha så joggens vessna regler. Det var en slutpoäng värd tio poäng. (Fast jag undrar om inte Cederhöök låg på Svensktoppen, i en vecka ungefär, med "Ni får ta mej precis som jag är")

stubb-brytar´n sa...

Fast nu är Oldsbeach ett minne blott! Har sålts och bytt namn. Eventuellt finns gruset inte ens kvar.

Finns en fantastisk reklambild för oldsbeach där oldsberg poserar i helkroppsbaddräkt. Nån som har en direktlänk till denna?

Anonym sa...

Fann endast denna.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00132/NOJE-26s72-oldsberg_132116w.jpg

stubb-brytar´n sa...

Hittade bilden!

http://blogg.passagen.se/resources/frejo/ingvar_oldsbeach.jpg

Medelklassman sa...

"Göteborgare är kända för sin humor och sitt goda humör. De blir bara glada när man skojar med dem. De tycker att det är kul med uppmärksamheten."

Dessutom har de rytmen i blodet och är lite mer pratsamma än oss andra. Gemytligt på något vis.

Bogey sa...

Den här länken funkar.

http://fredrik.kink.se/?s=oldsbeach

bloggare på icedaniel.se sa...

Han ser ut som en våffla, Göran Johansson, kul

Anjo sa...

Vill minnas att jag var den ende som skrattade när ni drog onelinern:

Jag älskar att ligga och titta på cunnilingusmolnen.

(eller liknande)

Väldigt kul, fortfarande.

Anonym sa...

Nedersta bilden är Jan Rippe och inte Knut Agnred! E du go eller!?

Anonym sa...

Just det! Prakblunder längst ner - fel bild å allt. Såg du aldrig Macken?

/Paul W

Kalle Lind sa...

Anonym/ Paul W: jag är väldigt medveten om att det är Rippe på bilden. Agnred är med på mellanbilden, hela nuvarande After Shave plus Anders Eriksson finns på den översta. Jag ville ha ett gäng bilder som associerade till textinnehållet. Namnen kändes för kända för att behöva specifikt illustreras.

Joel sa...

Hisingen, ligger inte i Göteborg om du frågar en inföding. Fråga mig inte varför.

M Hazard sa...

Hisingen ÄR Göteborg, om du frågar en inföding (på Hisingen).

dr. No sa...

Hisingen är göteborgs cykelställ.

Anonym sa...

Låt mig än en gång påpeka att genitröskeln är ovanligt låg i Göteborg! Lobotomeringsepidemien startades i Göteborg (ja i Sverige då!) och de lobotomerade bedömdes som klart förbättrade. Hemsk tanke: Tänk om dom verkligen kryade på sig av att få frontalloberna omvispade? Och visst fan ser göbben ut som en våffla men han har varit bra för Götet! Och han sket patron Persson på näsan - det är värt nåt!