måndag 17 augusti 2009

Plura kan inte räkna!


"Håll huvudet högt" ligger på Eldkvarns Limbo och beskriver osentimentalt, värdigt och rörande en moders död.

Jag gissar att det är Pluras och Carlas egen mamma Magda det handlar om - hon som Plura fortfarande hyllar varje år genom att göra sillsallat till jul (en av alla dessa meningslösa saker jag vet om folk som jag aldrig träffat bara för att jag läser memoarböcker istället för att lära mej nationalekonomi).

Det är ett makalöst stycke text som får mej att böla värre än en hormonell Lill-Babs. Men varje gång jag lyssnar tvärtorkar tårarna på slutet eftersom texten blir så förbryllande:

Att följa sitt hjärta - fem ord som jag köpt
Man kan bara förlora och hålla huvudet högt


Vad fan menar karln? Vilka är de fem orden? "Att följa sitt hjärta" är fyra ord, "man kan bara förlora" är fyra, "hålla huvudet högt" tre och "man kan bara förlora och hålla huvudet högt" åtta. Vilka ord åsyftas? Bara några slumpvisa av dem? "Att", "sitt", "bara", "hålla", "högt"?

Förklaringar mottages tacksamt.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det är för rimmets/meterns skull. Fyra är tvåstavigt ju!

Play It Again Rod sa...

Förklaringen måste vara att han har köpt orden "fem ord som jag köpt". Det är ju fem ord. Hoppas att dom inte var för dyra, för man blir inte klok på dom.

stubb-brytar´n sa...

Svensk rocklyrik är fylld av nödrim och märkligheter. Det är väl därför man aldrig blivit en rocktrubadur-kind-of-guy.

Jag har t ex. alltid tyckt det är något märkligt över Patrik Isakssons superhit:

Du får göra som du vill,
men aldrig förråda den,
som lever inpå din själ.
Du får göra som du vill,
men aldrig förråda den,
som bryr sig

Vaddå "förråda dem" "som lever inpå din själ"? Man får känslan av att Patrik är nåt slags förnöjt allseende öga som tränger sig in i andras medvetande.

Tycker också stroften "Förlåt för min rädsla, förlåt för min godhet,"
är lite märkligt självgod.

Kanske har svenskan få få ord för att skriva bra "rocklyrik"?

dr. No sa...

Han refererar möjligen till Go-Betweens "five words". Får för mig att han är av typen som lyssnat på dem...

(En förklaring som ligger mig varmt om hjärtat är annars att han stulit raden från Bon Jovi's "I'll be there for you" - men så har jag alltid varit svag för tjejrock från 80-talet.)

Anonym sa...

Troligen syftar han på uttrycket: "Man skall följa sitt hjärta"

Anonym sa...

En hormonell Lill-Babs kan nog kvida och utstöta olika ljud men knappast bölgråta. Fast jag vet ju å andra sidan inte hur hon låter när hon är hormonell.

emil sa...

bra fråga. du får posta en comment på hungerhotell.se!

Einar sa...

Ohh vad jag hatar mig själv nu men jag kan inte låta det vara. Jag har räknat orden i "man kan bara förlora och hålla huvudet högt" ungefär trettio gånger nu och varje gång får jag slutsumman 8 och inte 7 som det står i texten. Förlåt mig alla med- och motmänniskor, jag skyller på tvångstankar.

emil sa...

roligt, minsann. är det månne en medveten felräkning?

Bogey sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bogey sa...

Jag tror att det är ett utslag av poetisk frihet där rytmen är viktigare än räkningen. Eller så är det som anonym 2 säger att det syftar på uttrycket "man skall följa sitt hjärta." Det var förmodligen så Magda sa till Per Malte.

Hedvig Skirgård sa...

Jag har ett fint citat av Plura på mitt kylskåp som jag hittade i Nöjedshuidens Best of som kom för typ två år sedan.

"Det finns för få ord som rimmar på varandra".

Jag tror förklaringen ligger där någonstans.