tisdag 18 september 2007

Vad hände med Ulf & Kicke?

En association föder en annan och plötsligt står jag och rotar i mina minutiöst ordnade tidskriftsmappar. Jag anade det. Jag hade inte slängt den: en sladdrig Aftonbladet-bilaga från 1997 med titeln "Var så goda. En extra tidning med Ulf och Kickes 19 bästa kalas".

Ulf är den otroligt glada mannen till höger. Han är glad för att han älskar teater och just här har gett ett stipendium till Anita Wall, Mats Bergman och Terese Brunnander (?). Ett stipendium som givetvis heter "Förgyll din dag".

Kicke är han längst till vänster. Han verkar inte lika glad. Kanske tänker han på att han glömt att färga håret. Kanske tänker han på det stora kändisbråket han och Ulf har med operaregissören Inger Åby nere på Österlen. Deras villa skymmer hennes kvällssol och dessutom har Kicke stått i bar överkropp och tvättat bilen. Plus att Inger Åby flera gånger har hört Ulfs & Kickes ljudliga toalettbestyr genom det öppna WC-fönstret.

Det sista var ett koncentrat av det senaste livstecknet från Ulf & Kicke. "Kändisbråket" (jag upprepar: kändisarna är alltså Ulf, Kicke och Inger Åby) gick av stapeln sommaren 2006. För mer detaljer gällande detta bråk - och fler tarvligheter om Ulf & Kicke - köp boken "Människor det varit synd om".På nittitalet var Ulf och Kicke ett stående inslag i kulturtidskriften Aftonbladets söndagsbilaga. De lanserades som festtraktörer. I varje nummer var de hemma hos nån kändis och trakterade en fest. De satte en festlig kockmössa på Ernst-Hugo, arrangerade en frukost-på-sängen-bild med Curre Lindström, såg till att fånga prinsessan Lilian, Kid Severin och Lill-Babs på samma bild.

Ulf och Kicke tillhör en typ av människor som man aldrig träffar om man kommer från Eslöv: de välbärgade teaterbögarna.

På gamla bilder i min sparade AB-bilaga hittar jag en bild från Kickes 40-årskalas 1979, där Kicke av Sickan Carlsson föräras ett signerat porträtt av - Sickan Carlsson. Vem mer än Kicke (och möjligen Ulf) vill ha ett sånt?Ulf och Kicke arbetar gärna i glädjens tecken. "Förgylla" och "gästabud" är nyckelord.

Jag bläddrar vidare i bilagan och inser varför jag sparat den: just det, där lagar Curre Lindström "tackling á la älgbiff" och "play off surprise med varm hallonsås". Just det, där ser den varggrinande Peter Haber ut att tränga in i Lena T Hansson bakifrån.Och just det, där sitter Ranelid i fönstersmygen och har skrivit ett poem om matlagning:Låter du en tomat mogna långsamt på en kvist i språket, kan du plocka den och smaka medan du läser. Barnet ligger vid moderns bröst. Du är aldrig ensam när du äter.

Vem mer än Ulf & Kicke (och möjligen några förvirrade svensklärare) tycker det är läsvärt?

Och vem mer än Ulf & Kicke tycker det är lite finurligt att låta Drramaaatenchefen Ingrid Dahlberg posera med en blomkål?Jag kommer aldrig att förstå en levnadskultur där hörnstenarna är Dramaaaaten, gästabud, löjrom, mögliga hovreportrar och arrangerade snapshots med Ainbusk Singers.

Jag är dock innerligt glad att detta existerar. Det är ett lagom harmlöst mål för en ironiker med småstadskomplex.

Men var fan blev det av Ulf & Kicke? Var trakterar dom fester nu? Var står deras senaste gästabud? Och framför allt - vem ska nu upplysa oss hur Bibi Andersson steker sin gås?

9 kommentarer:

lacke sa...

Är det denne Kicke Sturesjö som på 70-talet förekom i någon veckotidning på badbilder med Lill-Babs? Vet i så fall någon vilken tidning det var?

Kalle Lind sa...

Hur många Kicke Sturesjö kan det finnas?

Unknown sa...

Detta är helt sjukt!
Jag har precis fått en bild mms:ad till mej (kunde iofs inte öppna den) på Ulf & Kicke!!!!

Det är (såklart) Andres Rayner som spottade dom utanför Dramaten och i mobilkameran har han beviset.
Jag har inom loppet av 15 minuter gått från att aldrig ha hört talas om Ulf & Kicke till att leda nån slags sambandscentral om desamma.
Jag googlade dom och hamnade på Kalles blogg! Om en enda Ulf & Kicke-grej händer slumpartat inom säg.. 30 minuter så kommer jag att börja tro på Gud igen.

Hoppas

Anonym sa...

Det här är bisarrt: Enn Kokk bloggar om Ulf & Kicke: http://enn.kokk.se/?p=1288

Kulörten sa...

Jag hade gärna tagit emot ett signerat porträtt av Sickan Carlsson. En av våra stora skådespelerskor. Om än lite "typecastad" under sin karriär.

Markus F sa...

I mitten av 1990-talet jobbade jag hos en fisk/skaldjursgrossist i Slakthusområdet, Stockholm. Uffe och Kicke var kunder och kom dit och handlade både privat och till sina plåtningar för Aftonbladets söndagsbilaga. Jag minns en gång, jag tror att temat var "Örjan Ramberg har supé efter premiären". Dom ville ha ett stort dignande skaldjursfat och ville ha det färdigupplagt. Jag trodde att någon som kallade sig festtraktör ville lägga upp ett fat för fotografering själv, men så var inte fallet. Fatet skulle göras i ordning för dom ville inte kladda med att dela hummer och havskräftor. Förresten behövde jag inte dela hummern, den var snyggare hel. Ostronen skulle dock öppnas. Jag invände att om jag öppnade ostronen 11:00 på förmiddagen skulle dom inte vara så kul 22:00 samma kväll och att hummern skulle bli mer lättäten om den var delad. U & K viftade bort resonemanget. "Äsch, dom kommer att vara så fulla så dom märker inget. Vi tar en bild på fatet medans det är fräscht, sen syns det bara i bakgrunden."

Anonym sa...

http://wwwc.aftonbladet.se/matovin/kickeuffe.html

Jerk sa...

Fibban nummer 23 1975. Storbildreporyage. Kicke ligger naken med Anita Lindblom på en strand gick igenom av samling. Kicke lever 84 år i stockholm

Anonym sa...

Nu har Uffe kilat vidare. Det blir festligt där uppe!