tisdag 15 september 2009

Interiörer från ett skäggigt hem.

Bloggar ska ju vara lite personliga har jag hört. Eftersom jag alltid ansträngt mej att vara "inne" och "på" så kommer här ett antal snapshots från mitt hem och min tillvaro. Så här personlig har jag aldrig varit mot någon utanför terapirummet.

Det här är en mygga min yngste son leker med. Den är döpt till Ericson.Det här är en mobil inköpt på IKEA. Hur tänkte Kamprad den här gången? Är det en tredimensionell parafras på Billie Holidays "Strange fruit"? Är det en tyst protest mot masshängningen på Evinfängelset i Iran förra året? För det har väl inget att göra med att nallarna är Abrahams barn? Ingvar - det där lämnade du ju bakom dej redan på femtitalet!Det här är en leksak min yngste son fått av sin farmor. Hur tänkte hon nu?
Det här är en tavelupphängning min bror och fiancé ansvarar för. En Taube-anekdot till den som kan se varför den har retat mej dagligen sen den gjordes i januari (det enda som egentligen retar mej mer är givetvis att jag inte gjort nåt åt det).

16 kommentarer:

petter sa...

Fel kronologisk ordning, Manhattan gjordes efter Annie Hall. Detta kom jag inte på för att jag är bra på Woody, utan för at jag är lika sjuk i huvudet själv och det är en sån sak jag skulle retat mig storligen på.

Får man välja anekdot? Då vill jag höra om fejden Per-Evert/Sven-Bertil, om det finns nåt smaskigt och inaktuellt att berätta?

Pidde sa...

Fan, vad din hand är skäggig på första bilden!

Anonym sa...

Fel alfabetisk ordning. Annie Hall kommer före Manhattan oavsett om man sorterar efter Annie eller Hall.

Detta kom jag inte på för att jag är bra på Woody, utan för att jag är lika sjuk i huvudet själv och det är en sån sak jag skulle retat mig storligen på.

R sa...

Ja, det måste vara den kronologiska ordningen. Det kliar i hela kroppen. Fixa! Nu!

Kenneth sa...

Helt klart kronologin. Fixa NU!
Taubeanekdot? Satte Evert på Marianne Greenwood?

Michaela sa...

Mm, gillar golvet och tapeten. Mer inredning, NU!

Redaktör'n sa...

Det som retar mig är att det ser ut att skilja en millimeter mellan tavlorna (om inte mer). Det gillar inte bangolfspelande murare i alla fall.

Oskar Forsgren sa...

Jag antar, måhända fördomsfullt, att det inte var din son som döpte myggan till Ericson.

LH sa...

Kan inte du kåsera lite kring valet av ordet "fiancé"?

Jag har själv problem med vad jag skall kalla min partner. Hon är kvinna, och vi har "förlovningsringar" på fingret. Men "fästmö" känns så småborgerligt..

Anders sa...

Ska man verkligen skriva "redan" på femtiotalet om Kamprad?

Kalle Lind sa...

Petter: du var först med att gissa rätt. Det är kronologin som stör mej; att det dessutom fuckar upp alfabetsordningen gör det naturligtvis inte bättre, men det är ordningen som är huvudirritationen.

Gällande S-B och Per-Evert är det väl så att bröderna först gled ifrån varann (åtta års skillnad) och att den komplicerade arvsfördelningen gjorde dem till bittra fiender.

Egentligen hade jag tänkt ta anekdoten om när Thord Carlsson telefonförhandlade med Evert om ett radioframträdande och erbjöd mäster 2000 i gage. Carlsson hörde hur Evert blixtsnabbt vände sej utåt rummet han befann sej i och ropade: "Astri! Jag får 1500!"

Men när jag bläddrar i S-B:s memoarer blir jag egentligen ännu mer sugen på att återberätta hur Evert tretti år efter sin tid som gaucho åkte runt på Pampas och ropade "Titta! Hålen efter mina tältpinnar är kvar!"

Pidde: mina armar är dock relativt ohåriga. Värre är det med mina axlar. Kan beskådas på Youtube.

Kenneth: jag vet inte om Evert s.a.s. spelade luta på kirunatösen som blev Picassofotograf. Men tillfälle lär inte ha saknats; de vistades långeliga tider i Antibes ihop.

Redaktör´n: nej, det skiljer nog säkert två millimeter.

Oskar Forsgren: du är fördomsfull.

LH: jag är en dålig kåsör. "Fiancé" skriver jag för att "fru" är felaktigt, "flickvän" knepigt när man själv är gubbe och "sambo" ointressant. "Fiancé" är vad jag antar att Karl Gerhard skulle kalla det.

Anders: du syftar på att många andra övergav Lebensraum-tanken redan 1945? Och att Ingvar höll ut några år till? "Redan" använder jag med en pyttegnutta ironi.

Urban sa...

Vågar man slå ett slag för det dansk-inspirerade Käresta?
Fast det är kanske småborgligt.

I övrigt noterar jag en stark återväxt för begreppet "min bättre hälft" men det måste man kanske vara gift för att få säga.


U.J.

petter sa...

Urban: Nej, däremot för "min äkta hälft".

Kalle: Jaa, jag vann! Jag väljer Pampasanekdoten (även om jag uppskattar det faktum att vi här kan slänga ut "Thord Carlsson" utan vidare förklaring. Medan valfri Idoljurymedlem hade varit okänd...). Å andra sidan, nu vann ju jag och ska alltså inte ta hänsyn till vad du är sugen på att berätta...hmm. :) Nåväl, du är bloggöverste och därmed det fantastiska upphovet till vårt gemensamma nöja att läsa den, så jag går på ditt val om Pampas.

Om du lovar att berätta om Per-Evert en annan gång.

För övrigt har "Anonym" plankat min första kommentar.

LH sa...

Kalle Lind: Att Karl Gerhard nog skulle använt uttrycket är en fullt tillfredställande förklaring! Honom beundrar vi alla.

Apropå Karl Gerhard såg ni väl alla liksom jag nyligen filmen "jazzgossen"? Den visades på svt. Karl Gerhard var med och framförde sin signaturmelodi.. Hasse Ekman hade en stor roll! Men filmen var inget vidare.

elin lantto sa...

Är inte 'fiancé' med ett e fästman?
Det förklarar varför Karl Gerhard skulle ha valt det.

LH sa...

Aha. Jag tänkte inte så långt. Jag får be Kalle Lind om ursäkt för att jag var så indiskret.