torsdag 2 april 2009

Ebbe.

Har ägnat några dagar åt att fördjupa mej i Ebbe Carlsson-affären. Filmen "Ebbe - the movie" var fascinerande, Anders Isakssons bok "Ebbe - mannen som blev en affär" välskriven och så lättfattlig man gissningsvis kan göra en så rörig härva. Tre övergripande reflektioner:

1) även tjugo år senare med de flesta kort på bordet, är det svårt att bli riktigt upprörd. Vad var egentligen problemet? Varför var Guillou så uppfylld av helig vrede? Ja, Ebbe Carlsson privatspanade och nej, som förläggare borde han inte ha regeringens godkännande att göra det och nej, det fanns ingenting annat än Ebbes hjärnspöken som tydde på att kurderna var skyldiga, men vad fan - en statsminister var skjuten.

2) det hade kanske varit något mindre rörigt om inte hälften av de inblandade hade haft samma efternamn (Ebbe, Ingvar, försvarsminister Roine, livvakt P-O).

3) figuren Ebbe Carlsson är djupt fascinerande. Sina vänners vän, lösmynt, opålitlig, makthungrig och fruktansvärt osentimental. Klassiskt bögbitchig i replikföringen. Man kan tycka vad man vill om honom, men det finns en stor humor i hans sätt att använda tungan.

Gällande sin homosexualitet levde han enligt devisen "never complain - never explain". Som den uppmärksamhetstörstande sälle han var kunde han ändå inte låta bli att skjuta in antydningar där han kunde. På cocktailmingel serverades svampkrustader. Ebbe fick frågan hur de smakade, svarade "som sperma" och tog en till.

Smittad av HIV, kraftigt avmagrad, fortfarande inte outad, hör han en väninna beklaga sej över problemen med att gå ner i vikt. Ebbe: "Du kan få en blodtransfusion av mig".

Chefredaktör på Västgöta-Demokraten under sjuttitalet, en tidning som kunde fortsätta finnas tack vare att tidningens tryckeri drog in storkovan på porr: "Så länge folk fortsätter att sitta hemma och runka kommer tidningen ut".

I en ETC-intervju med Jonas Gardell 1991 haglar ebbismerna över sidorna. Staffan Heimerson - som var med och satte igång ryktet att hela Ebbe-affären var en enda stor bögröra - "är ju bara en misslyckad padda". När Gardell säjer att han känner Guillou flikar Ebbe in: "Umgås du med vilka råttor som helst?" Och allra roligast är han när han lite i förbifarten tar heder och ära av en allmänjournalist:

T ex publicerade Dagens Nyheter en artikel av en hästliknande person som heter Gun Fälth, som innehöll några "fakta" som, om de vore sanna, hade varit utomordentligt nedsättande för mig. Och så slutar den artikeln med ... "Tyvärr har inte Dagens Nyheter kunnat nå Ebbe Carlsson för en kommentar". Då skrev jag följande brev till henne: "Med anledning av ditt påstående i Dagens Nyheter idag, att du inte kunnat nå mig för en kommentar, vill jag citera ett uppslagsord ur Bonniers Lilla Uppslagsbok: "Telefoni är tekniken att överföra tal på elektronisk väg över stora avstånd".

Som polis var han nog tämligen misslyckad, givetvis mycket på grund av att han inte var polis. Som arrogant kommentator till sina egna snedsteg var han däremot lysande. Och jag kan gott tycka att även såna har ett underhållningsvärde.

6 kommentarer:

Harry sa...

Apropå allt och inget.
Fick just ett mail från adlibris om att din bok INTE kommer levereras pga att den är slut hos leverantören. Förbokade förra veckan om jag minns rätt.

Har du sålt så bra redan av den att inte ens förhandsbokningarna räcker till?

Anonym sa...

Harry: Förlaget här. Vi har bestämt att släppa boken tidigare pga ett stort tryck och intresse för boken. Det innebär att Adlibris lär leverera till dig så du har den i början på nästa vecka. Boken är inte slut (än), den har inte börjat säljas!
Kan inte förklara Adlibris lustiga svar.
mvh
Micke

Nonsensakuten sa...

Jag är lite fascinerad över dåvarande statsminister Ingvar Carlssons egentliga roll i Ebbe Carlsson-affären. Undrar när vi får veta sanningen om den. Verkar lite lurt. Samtidigt; det finns viktigare saker här i livet. Undrar däremot om inte de där KU-förhören kunde vara aktuella för DVD-släpp snart.
Stor underhållning på sin tid.

Anonym sa...

P3 dokumentär har ett avsnitt om Ebbe Carlsson-affären. Väl värt att lyssna på.

/Paul W

Anonym sa...

Grattis till tillökningen, Kalle!

Ebbe är en av de mer fascinerande gubbarna i svensk nutidshistoria. Döm sedan om min förvåning när en av mina arbetskamrater en dag outar att han gick hela grundskolan i samma klass som Ebbe. Han är född -47 som Ebbe och bodde på Hisingen under denna tid. Han sa att Ebbe inte gjorde så mycket väsen av sig, men att han var aktiv i SSU under skoltiden. Ibland kommer man nära historien.

Anonym sa...

Hej Kalle, jag vill köpa din bok, men inte tänker ge mig förrän jag får ett signerat ex - hur ska jag bära mig åt?
Ska jag köpa den på Adlibris, skicka den till dig och lägga i frimärken och kuvert för returportot?
Eller kommer du till Stockholm och signerar någonstans? Eller måste jag vänta tills vi ses på bokmässan?
/Augustin