onsdag 23 januari 2008

Sveriges Pensionärers Inaktualitetsparti. Eller: Intressepartiet antecknar.


Eftersom min bil inställt sej på Death Row och ska få sin slutgiltiga lethal injection om en månad har jag okynneskört lite i dagarna, och har på kuppen hittat en ny favoritkanal: Sveriges Pensionärers Intresseparti (SPI).

Alla ni som satt likhetstecken mellan "gammal" och "konservativ, reaktionär, omodern" - gratulerar! Ni har vunnit ett paket vuxenblöjor och ett liggsårsomslag!

Igår satt jag och avnjöt en paneldebatt om två aktuella fenomen som dom debatterande just gjorts medvetna om: mobiltelefoner och uppkoppling. Ingen av dom tre ägde en mobil eller ett internet-abonnemang. Och det står ju var och en fritt att välja bort nåt, men det fascinerande var deras verklighetsuppfattning.

Läste nån gång om en science fiction-film från sjutti-åttitalet där människorna i framtiden kör runt i flygande bilar men fortfarande måste leta upp en telefonkiosk för att ringa (kan det vara Bladerunner? Jag är pinsamt dåligt insatt i sci-fi). Ungefär där befann sej bordslöparmaffian i närradion.

Riktigt komiskt blev det när programledaren - f.ö. Ragnar Landerholm, som vi en gång hade med i Hej domstol där han sjöng en kuplett om Tage Erlander (mel. Skånska slott och herresäten) - frågade hur det skulle bli med telefonkatalogerna i framtiden. För där kan ju inte alla mobilnummer få plats, antog han lite ogenomtänkt.

En gammeltacka visste besked: då får man lösa det genom att alla människor har visitkort med sina telefonnummer som man får ge till varann, varpå var och en sen får föra in det i sin egen mobils telefonbok (det sista ett fenomen som hon förvånansvärt nog kände till).

Programledaren suckade. Han som just vant sej av med gengas. Skulle han nu vara tvungen att trycka upp visitkort också? Då måste han ju lära sej manövrera en stencilapparat!

Det sista var inte direktcitat, men jag är ganska bra på att läsa mellan raderna.

5 kommentarer:

Repoman sa...

Grymt bra referat!
Tror du det finns nån chans att få sig detta till livs via nån webradio eller kortvågssändare? Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att avnjuta det på vaxrulle.

Kalle Lind sa...

Fattar jag saken rätt så sänder dom bara lokalt vissa timmar i veckan på den frekvens som är ämnad åt sånt: 89,2 ; 90,2.

Där delar dom för övrigt sin tid med:
Afro-European Association ; Radio Somalia i Malmö
Club Fantastique ; Jazz Beat 89,2
Energy Squares ; Squaredanskanalen Malmö
Föreningen för främjandet av urkristet liv ; Ordet (kyrkor och samfund)
Iransk-Svenska föreningen i Malmö ; Parstuu (invandrarföreningar)
Föreningen Malmö Direkt ; Malmö direkt (övriga)
Iranska förening ; Rang-a-Rang (invandrarföreningar)
Iranska Föreningen Avang ; Radio Avang (invandrarföreningar)
Iransk-svenska föreningen i Malmö ; Parstuu (invandrarföreningar)
Isländska föreningen i Malmö (invandrarföreningar)
Kulturella föreningen för välgörande ändamål ; Radio Al-Salamah (övriga)
Lill-Arnes fanclub ; Kvällspasset
Malmö arbetarekommun ; Radio A (politiska)
Malmö Pingstförsamling ; Pingstkyrkans närradio - Radio Malmö (kyrkor och samfund)
Portugisiska huset i Malmö ; Portugisiska huset i Malmö (invandrarföreningar)
Radioföreningen Sound of Hope Malmö ; Sound of Hope Malmö
RFSL - Malmö Gay Radio ; RFSL - Malmö Gay Radio (övriga)
Sofielunds Folkets Hus förening ; Sofielund-Malmö
Svenska musikerförbundet avd 3 ; Musikpoolen (fackliga)
Svensk-Bosniska information och media föreningen ; Bosnien-Hercegovinas radio (invandrarföreningar)

För egen del är det väl främst sändningarna från Lill-Arnes fan club som låter spännande.

Anonym sa...

Telefonkiosk förekommer i Bladerunner, och den utspelar sig väl 2017 eller därikring. Har för mig att Harrison Ford rentav stoppar i mynt i apparaten. Fast det där med mynten ska jag inte svära på, det är många år sedan jag såg filmen.

Repoman sa...

Det finns en likadan kanal i Tyresö som jag försöker ratta in när tillfälle ges. Det brukar sitta en knorrig man i en väldigt ekande studio och prata med lika knorriga människor som är förvånade över att livet faktiskt går framåt på andra ställen.
Lokalradio is the shit.

Anonym sa...

Du menar
SPI Sveriges pensionärers intresseparti:s lokalavdelning SPI MALMÖ - förstår jag