onsdag 19 mars 2008

Vem drog ur proppen?

Hej domstols absolut sista sändning nånsin, efter tre och ett halvt års uppdykande i etern varenda förbannad vecka (utom efter tsunamin), avslutades med en frank uppmaning till lyssnarna: "Gå inte och se Göta Kanal 2!"

Mina redaktionskollegor var och såg den typ veckan efter. Så mycket ryggrad hade dom. Själv har jag varit idealen trogen.

Däremot har jag sett originalet till förbannelse. Det händer att jag träffar jämnåriga som inte har sett Göta Kanal och jag står förhäxad och glor på dom med hakan hängande vid bröstkorgen: vad fan såg ni då? Det fanns ju inget annat att se på! Det enda stället man kunde hyra video på var ju Pressbyrån, och dom hade ju ingen annan film! Och den gick för håken på teve varenda vecka! Och varenda jävel man kände hade den ju inspelad! Hur kan ni inte ha sett Göta Kanal? Det är ju som att ha missat testbilden!

Ser man om den idag blir man strax ganska deprimerad. Det finns inte en originell tanke eller inspirerad sekvens i hela filmen. När man i Sverige äntligen tänkte att man skulle göra en film som bröt mot det teatrala arvet från Bergman eller det pissjonkna proggidealet och göra nåt som doftade lite glamour och production values, så valde man att kalkera manus efter filmer som Cannonball Run eller En ding ding ding ding värld: en tävling ingen bryr sej om och så multum med kändisar. Det är filmer som byggs bakifrån: först skaffar man spons på några båtar, tar man fram några fräcka stunts, sen kontrakterar man varenda hyfsat välbekant nuna i Skandinavien, sen scoutar man inspelningsplats, sen ställer man upp kamera och ljussätter och först därefter börjar man fundera på vad som ska hända.

Man lägger t.o.m. mer vikt vid underrubriken "- eller vem drog ur proppen?" (en sjuka i tiden: Repmånad hette också "- eller hur man gör pojkar av män" och Sällskapsresan "- eller finns det svenskt kaffe på grisfesten?") än vid själva storyn.

Teorin är att om man som tittare bara är upptagen med att pricka av i kändiskalendern, så märker man inte att inget händer.

Den ur den aspekten mest production value-späckade sekvensen i hela filmen är inte Parnevik och Lindarw som kungen och Silvia, och inte ens Ulf Brunnbergs sekundkorta inhopp som polis. Brunnberg har i alla fall replik, och Parnevik-Lindarw var ju kända som imitatörer av vårt inavlade statschefspar.

Nej, det knäppaste är två ögonblickskorta klipp där Gösta Engström och Christer Boustedt sitter på en bänk och tittar på när en båt kraschar.

Okej, ingen av dem har nånsin varit superkändis. Engström hade sina femton minuter i samband med Rattmuffen några år senare, och Boustedt har främst varit het bland folk som gillar att digga trasiga saxsolon inom vänsterkultuell kontext (Sven Klangs kvintett, Tältprojektet). Men båda var trots allt namn! Och båda var inkallade enkom för att vrida huvena synkront från vänster till höger! I två sekunder!Engström var rekvisitör och bakom kameran på många andra filmer; det är bl.a. därför han syns i kön till klamydiadoktorn i Lasse Hallströms En kille & en tjej. Men i Göta kanal verkar han inte haft några såna funktioner. Han blev inringd, inkallad, influgen för att sitta bredvid Christer Boustedt på en parkbänk!Och Boustedt då? Hade han inget bättre för sej? Fanns det ingen fri teatergrupp nånstans som behövde några Charlie Parker-slingor? Jag förstår visserligen att han tyckte det var lättförtjänta pengar, men tyckte producenten verkligen att det var en rätt fördelad budget? För vem höjs filmupplevelsen av att just Christer Boustedt sitter och ser lojt förvånad ut nånstans i Östergötland?

Hans Iveberg hette hjärnan (eller motsvarande) bakom Göta kanal. Han gjorde också Gräsänklingar (Gösta Ekman! Janne "Loffe"! Lena Nyman!) och den helt bisarra Sköna juveler (Kim Anderzon och Lena Nyman som bedagade privatdeckare i en dystopisk framtid där Brasse Brännström är uteliggare och Margaretha Krook en galen baglady som säljer sönderrivna bitar päls). Efter Enkel resa - där Sven Wollter, Dan Ekborg och Gösta Engström klär ut sej till katolska präster för att smuggla en likkista på en produktplacerad finlandsfärja - lämnade han regissörsstolen till andra.

Jag vet ärligt talat inte om det är bra eller dåligt. Han skapade visserligen en klassiker, men det gjorde ju Pol Pot när han grävde massgravar också.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte sett göta kanal, bara 2:an. Apropå det riktigt fina findus paketet, det första jag hörde ur göta kanal 2 var en berättarröst som sade: ''Han tar ut findus paketet ur mikron''

Efter 30 minuters onödigt info av berättarrösten isåg jag att det var för blinda.

Anonym sa...

Blev oerhört glad för denna bloggning och såg framemot en rejäl och prisande beskrivning av en av tidernas bästa filmer.

Det är ju inte en båtkrash de kommenterar utan att överklassen inte skyr några medel när Uniship-besättningen tar sig över en sluss med hjälp av lyftkran. Vi får nog titta på den igen - jag tar med DVDn.

Huskorset sa...

Vi ska minnas att Iveberg också är hjärnan bakom "Mongolpiparen" eller "Nåt i kikaren" som den hette när den kom på DVD.
Vid pass 60 års ålder skriver han alltså och producerar en film om en kille runt 30 som försöker hitta sig själv - bl.a. genom att vara otrogen mot kvinnan han är tillsammans med.
Känns så...fräscht och nytänkande!

Huskorset sa...

Men även jag är uppvuxen med Göta Kanal. Jag har samma förhållande till den som till sillsallad: En eller två ggr om året - jättegott! Vankas det vid fler tillfällen blir det ämt.

Micke sa...

"- eller finns det svenskt kaffe på hotellet?" är det väl?

Kalle Lind sa...

Jonne: du skriver att dom kommenterar Uniship? Minns jag så fel? Jag har en så tydlig bild av att dom inte säjer nåt. Du kan låta dvd:n vara - jag har den faktiskt.

Micke A: njä, "finns det svenskt kaffe på hotellet?" är en replik i filmen. Men underrubriken var faktiskt "...grisfesten". Det var bl.a. därför Bo Widerberg inte använda romantiteln när han filmatiserade GW Perssons "Grisfesten" utan istället "Mannen från Mallorca". Så att folk skulle associera till Mannen på taket hellre än Stig-Helmer.

Kalle Lind sa...

Den engelska titeln - i praktiken aldrig använd eftersom inga anglosaxiska länder hade nån relation till Sven Melander - var "Package Tour or Can You Get Fish and Chips At the Flamenco".

Micke sa...

My bad...

Anonym sa...

Har nu spenderat skärtorsdagen med att kolla Göta Kanal två gånger - vansinnigt trevligt.

Gösta och Christer är faktiskt tysta när de är i bild och kommentaren sägs när båten är i bild. Det låter som Gösta men där kan jag ha fel.

Kommer dock att tänka på Göstas eget projetk - Tiger Rag - en otroligt trevlig teveserie om speedway. Nästan lika bra och lika okänd som dokumentären Amors Bilar.

Anonym sa...

vilken fest!
jag fick just reda på att tv4-någonting (film eller +) dagen till ära sänder just Göta Kanal 2 om bara 5 minuter! kan denna högtidsdag avslutas på något bättre sätt?

Anonym sa...

Acke, ja det kan den, med akut sjuktransport pga matförgiftning, världskrig samt en hel del annat ;)

Pidde sa...

Jag har aldrig fått det bekräftat, men i en av Privates första porrfilmer "med handling"; nån spion/deckargrej från tidigt 90-tal, figurerar en skurk kort i en scen - och jag är nästan säker på att det är Gösta Engström. Jag minns att jag spolade tillbaka och såg snutten flera gånger. Då hade jag inte sett Engström i något sedan 80-talet. Såg jag så fel? Jag vill minnas att han stod utanför ett hus i Sthlm och såg skurkaktig ut medan han väntade på några andra skurkar, och när de kom, visade han hur de skulle gå, eller nåt sånt. Öppnade kanske en dörr. Det var allt.
Om det nu är Engström - hur fan hamnade han där? Gick han förbi inspelningen och fick lust att göra ett inhopp? Blev han lurad att tro att det var nåt annat?

F ö har ju Iveberg nu gjort storstilad comeback med Göta Kanal 3, som ju troligen är den sämsta svenska komedin i modern tid.