tisdag 27 maj 2008

Nytt sidoprojekt om gubbar.

Med huvet kokande och bultande av Henning Sjöströms dumheter får jag plötsligt idén att göra den definitiva listan över människor inom nöjessfären och offentligheten som en gång haft en framgångsrik idrottskarriär. Varför ska jag då göra detta? Svar: för att livet är ett kärl som måste flyttas.

Eftersom jag absolut inte vet nåt eller bryr mej om idrott är listan hittills ganska kort:

Henning Sjöström förstås (spjut)
Ted Gärdestad (tennis)
Bo "Bosse" Parnevik (häck)
Snoddas (bandy)

Sen finns det en herrans massa gränsfall. Alla halvalkade idrottsstjärnor som sadlat om till idrottskommentatorer - för vad är dom i slutändan mest kända? Är Gunde Svan mest f.d. skidåkare eller f.d. programledare/dvärgdomptör? Är Stålfarfar mest känd som cyklist eller som en konstig skäggig farbror som sjöng julvisor? Är Cacka Israelsson mest känd som sångare eller som en sjungande längdhoppare (eller som en man med ett smeknamn som betyder bajsa)? Och är dom så kända över huvud taget?Låt oss slå våra påsar ihop, kära läsare. Med er hjälp går det kanske att hosta upp typ fem namn till.

35 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu en advokat! Pelle Svensson som ju var brottare innan.

Mitt andra förslag är direkt bakvänt, från nöjessfären till sporten: Jag har krystat ordentligt och misstänker att jag kommer få motsånd när jag vill nämna Joakim Geigert som ju var programledare i glöm inte tandborsten och sedermera vunnit en del pengar på Europatouren i poker (till exempel i Barcelona 2006 där han placerade sig på en hedrande 5:e plats). Nu är väl inte poker vad en statare skulle kalla en sport, men kan schak så...

Sen så VET jag ju att du vet att man alltid ska nämna Ricky Bruchs namn i så många sammanhang som möjligt, så varför inte även här?

josephzohn sa...

Cacka är dessutom svensk mästare i häcklöpning ... stiger han i graderna då??

Tomas Bodström, fotbollsspelare i AIK (!) ja jag vet, jag vet att man knappast kan kalla AIK för fotbollslag :), men ...

Tänker vidare!!

Anonym sa...

PO Enquist! Höjdhopp!

Kalle Lind sa...

Anders/ Josepzohn: det här är intressant ju. Två jurister till på listan: brottar-Svensson och fotbolls-Bodström.

Joakim Geigert kan jag inte riktigt bedöma: är han känd som pokerspelare bland människor som intresserar sej för poker?

Och visst älskar vi alla Ricky, men nog är han fortfarande diskuskastare? Jag menar, vi tänker ju inte på honom som skådespelare hur bra han än lyfte Hanna Zetterberg i Ronja eller som sångare efter "Mej fångar ingen brud".

Anonym sa...

Arne Hegerfors var ju lovande och hade proffskontrakt innan han pajade sitt knä och sadlade om till hela sveriges mys-pys kommentator.

Sen har vi ju Vin-Ralf, men han är kanske mer känd för sina klubbor i Åtvid än själva lirandet.

Anonym sa...

Han finns ju tyvärr inte bland oss längre men i avdelningen offentlig person med tidigare framgångsrik idrottskarriär torde väl Bengt Grive passa? Han var flerfaldig svensk mästare i bordtennis och verkar ha varit en person som är väl värd en plats i detta sällskap!

Anonym sa...

Intressant detta med P.O. Enquists höjdhopparkarriär. Jag har hört Lars Gustafsson lägga FÖR stort fokus på denna. Fick en känsla av att han ville förklara (det vill säga förminska) Enquists författarskap med att den går att spåra till hans höjdhoppning. Men det kan också också vara jag som "gör en Maja Lundgren".

Pseudonaja sa...

Jag har hört någonstans att Cacka gick till botten med Estonia. Sant eller falskt?

Anonym sa...

En av killarna i The Pinks spelar/ spelade allsvensk fotboll. Han är väl typ 30 så han kanske inte är tillräckligt gubbig?

Anonym sa...

Topsy Lindblom, OS-guld i tresteg 1912 och skapare av nöjesetablissemanget Nalen.

Putte Kock, betydligt mer känd som cigarrökare, bridgespelare och schtryktippare än som den fotbollspelare han en gång var.

Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren, tyngdlyftare i bla OS i Montreal men framförallt känd som frågesportens Jerry Williams, krogägare "schysst krubb" och som affischnamn för pappaledighet.

Kalle Lind sa...

Pseudonaja: falskt. Det var Pierre Isaksson, mannen med basrösten som sjöng om sin ångmaskin och var med på nåt hörn i Faily four, Marie Bergmans och familjen Östs gamla schlagerprojekt.

Anonym sa...

Det var Pierre "Då går jag ner i min källare" Isacsson som gjorde sitt sista framträdande på Estonia

Kalle Lind sa...

Övriga: det här tickar på som fanken ju. Att jag själv missade Topsy Lindblom och Putte Kock grämer mej så klart.

Bengt Grive och Arne Hegerfors känns som ett sånt där gränsfall á la Glenn Strömberg, men visst, idag är dom onekligen mer kända som sportkommentatorer och teveprofiler. Visste f.ö. inte att Hegerfors varit lovande som idrottare, men så vet jag egentligen inget om sport. Jag är bara besatt av gubbar.

Hoa-Hoa och Ralf Edström hamnar för mej i samma hög som Ricky Bruch eller Frank Andersson eller Björn Borg: dom är ändå först och främst kända som gamla idrottsstjärnor, även om dom sadlat om till nåt annat inom offentligheten.

Listan sväller. Fler namn?

Anonym sa...

Anders Gernandt var olympier i hästhoppning men det minns väl inte många nu.

Bosse Gustafsson, gångaren som alltid blev diskad var även manager för Herreys och Tito Beltran.

Skådespelaren Thomas Hanzon gjorde en allsvensk match för Djurgården
1978.

Och sen har vi ju förstås Björn Ranelid och Lars Ohly :-)

Kalle Lind sa...

Kringlan: Intressant med Enquist och Gustafsson (och ursäkta Grete att jag inte kommenterade tidigare - Enquist är ju så klart självskriven på listan). Ville Gustafsson på nåt vis förminska Enquists författarskap? Att Tribadernas natt och Livläkarens besök EGENTLIGEN inte är så stor litteratur eftersom det EGENTLIGEN är resultatet av en höjdhopparkarriär som lagts på hyllan fyrti år tidigare? Eller vad menar karln?

Anonym sa...

Rolf Rämgård satt i riksdagen för centerpartiet och innan dess tog han silver på tremilen och brons på femmilen i OS Squaw Walley 1960.

Anonym sa...

Rolf Rämgård satt i rikdagen för Centerpartiet och innan dess tog han silver på tremilen och brons på femmilen i OS i Squaw Walley 1960.

Anonym sa...

Det kan som sagt vara jag som ser spöken. Men som jag minns det var det allt Gustafsson egentligen hade att säga om Enquists författarskap. Jag läste in någon slags värdering i att författarskapet kunde förklaras av något som höjdhoppning. Min tanke: att Gustafsson värderar litteratur högre än höjdhoppning (men det kan så klart vara helt felaktigt).

I korthet: Han ville förklara författarskapet som resultatet av höjdhopparkarriären. Min tolkning var att han på samma gång förminskade författarskapet.

Jag kan och har säkert fel.

Anonym sa...

Sedan har vi ju Jan Guillous påstådda (enligt honom själv) simkarriär. Omvittnad i Ondskan t ex. Fast Per Svensson på Expressen hittade inte särskilt mycket när han försökte gräva i det där för några år sedan.

Anonym sa...

Ingemar Ingevik. Högerback i AIKs allsvenska fotbollslag, därefter tränare och ordförande i samma klubb. Var också ordförande i Stockholms Kommunfullmäktige mellan 1991 och 1998.

Redaktör'n sa...

Jimmy Nordin måste nämnas i sammanhanget, visst han är känd som kulstötare, men hans sidoprojekt är nog så intressanta.
Det jag värderar högst är hans gåvor till musikvärlden men även hans webshopar: porr och bodybuldingpreparat är värda att notera.

Anonym sa...

Christer Gardell har ett SM-guld i basket med Alvik.

Anonym sa...

Paolo Roberto?

Kalle Lind sa...

Håkan: jag gillar särskilt Bosse Gustafsson. Först obskyr idrottare, sen obskyr figur.

Örni: det gläder mej att du tagit hand om underkategorin politiker-som-är-före-detta-idrottare-(och-som-dessutom-har-alittererande-namn). Både Rämgård och Ingevik var nya - och vad det verkar skitspännande - bekantskaper.

Redaktör´n: Jimmy Nordins nya liv som porrkrängare är säkert intressant, men inte gör det honom till en kändis?

Örni igen: visst spelde Reinfeldt också i Alvik? På vilken nivå, ni som har koll på idrott?

Anders: vad gäller Paolo Roberto hamnar han ju snarare i kategorin kändisar-som-blivit-idrottsstjärnor. Om man nu inte räknar att spöa oskyldiga i Kungsan - hans första karriärsteg - som en idrott.

Fritte Fritzson sa...

Har egentligen inga namn att tillföra men måste bara protestera lite lätt mot ett par av namnen. Visserligen är det ditt projekt, Kalle, och det här är ju bara en brainstorming, men jag tycker det känns intressantast om du jobbar med "rena" gubbar. Låt mig förklara mig. Tomas Bodström är känd som fotbollsspelare i AIK, men har genom juriststudier och medlemsskap i ett arbetareparti blivit känd också som politiker. Putte Kochs kändisskap var ju egentligen bara en förlängning av fotbollsspelet och lagledarrollen i landslaget. Därmed blir han en s.k. "oren" gubbe. I detta sammanhang. Hälsar framtida sambon Fritte

Kalle Lind sa...

Fritte: det är ju här, just här, den här listan blir så fruktansvärt intressant. Ve platsar och vem inte?

För mej är ju Putte Koch/k en legendarisk teveprofil med cigarr som en gång lyckades göra en tipsrad med tre rätt. På samma vis är Snoddas och Cacka sångare. Alla tre hamnade dock i rampljuset som idrottsmän, idrottsmän som påstods ha en annan talang och sen sadlade om och lät karriären flyga iväg i ny riktning.

Det har antagligen med tidsperspektivet att göra. Yngre människor känner kanske främst Björn Borg som kalsongfabrikör och Hoa-Hoa som programledare. Så listan - när den så småningom presenteras i sin fulla längd - måste bli subjektiv och därmed oerhört kontroversiell.

Anonym sa...

En av de tre O:na, Gustaf Olivecronas farsa, Herbert Olivecrona var svenska mästare i bandy och spelade för IFK Uppsala. Därefter blev han världsberömd hjärnkirurg. En legend inom neurologin.

Anonym sa...

Kalle: Reinfeld har vad jag vet inte spelat i Alvik och definitivt inte i högsta divisionen. Tror dock att han har lirat på juniornivå i gamla Solna Täby Vikings innan de politiken tog all hans tid.

Fritte Fritzson sa...

Kalle! Håller med dig om att det måste bli subjektivt. Ett sätt att urskilja det hela är att ställa sig frågan om den ena karriären kunnat ske utan den andra?

Skulle Björn Borg kunnat sälja kallingar utan att först vinna fem raka Wimbledon? Antagligen inte.

Skulle Tomas Bodström blivit justitieminister utan att ha spelat i AIK? Antagligen. Däremot är det tveksamt om han inte haft en farsa som heter Lennart. Men det är en helt annan historia.

Det var nog detta jag menade med mitt förra inlägg. Det ligger ju i sakens natur att när man slutar som idrottskändis så måste man göra nått annat, och då får man ju rätt lätt en ny karriär, vilket är lite ointressant, på ett plan. Det spännande är ju folk med en genuin dubbeltalang, folk som både kan sparka på en boll och läsa en bok, typ.

Kalle Lind sa...

Fritte: du har principiellt rätt, men distinktionen blir ändå vansklig i praktiken. För mej är Putte Koch en teveprofil, även om han inte blivit det utan sin sportkarriär. Snoddas hade aldrig fått uppträda i Karusellen om han inte vore bandyspelare, men det gav honom å andra sidan en sångarkarriär faktiskt utan motstycke i svensk nittonhundratalshistoria (undantaget Edvard Persson och Carola).

Etc. Så namninsamlingen måste gå vidare. Och så får vi alla gå på maggropskänsla.

Fritte Fritzson sa...

Jag hoppar av här...

Anonym sa...

Janne Kårström har ett VM-brons i brottning och är nu VD för Viking Line. Bengt Baron vann ju som alla vet 100 m ryggsim i Moskva OS 1980 och är nu VD för Vin & Sprit. Tidigare har han varit VD för Coca Cola i Sverige och Frionor.

Anonym sa...

Är icke-svenskar godkända? Det finns massor men jag anmäler Johnny Weismüller, värlsmästare i simning och legendarisk Tarzan-skådis.
/Micke

Anonym sa...

Här är en kvinna! Klisrat in detta från Wikipedia:
Jane Cederqvist, född 1 juli 1945, är en svensk tidigare simmare som tog silvermedalj på damernas 400 meter frisim vid Olympiska sommarspelen 1960 i Rom i Italien. Hon blev "Silver-Jane" med hela svenska folket, och tilldelades Bragdguldet 1960, som första kvinnliga idrottsutövare.

Anders
Janes karriär är väldigt fascinerande, hon var bara 12 är när hon började simma och som 15-åring åkte hon till Rom 1960. Hon låg länge långt bak i finalfältet men spurtade de sista 50 metrarna upp sig till en silverplats. För denna bedrift fick hon Bragdguldet, året därpå slutade hon helt med att tävlingsimma, blott 16 år gammal.

Som vuxen har Cederqvist gjort karriär inom förvaltningen, och bland annat varit statssekreterare (socialdemokratisk), generaldirektör och chef för Historiska museet.

Frank Bonnevie sa...

Jag vet att jag är sen i denna diskussionen, men jag hittade inte denna blogg förrän en vecka sedan drygt. Leif "Loket" Olsson är ju gammal elithandbolssdomare. Platsar han?