torsdag 28 augusti 2008

En man med ett skägg bläddrar i gamla tidningar: ETC 2.

Machomannen m.m. Göran Skytte skrev för ETC, vilket säjer en del om a) hur brett perspektivet på tidningen var, och b) vilken 180-gradersvändning Göran Skytte gjort under de senaste tretti åren.

I ETC berättar journalisten/ flöjtisten/ den nyfrälste om hur han fick spekulera med licensbetalarnas pengar i Guillous teveprogram Magazinet (senare Rekord-Magazinet). Det retar mej att behöva säja det, men Skytte skrev bra. Engagerande, personligt, ocensurerat.

Han berättar om hur han är ute och super på Kramer i Malmö, träffar en producent från teve och lägger fram idén om att rekvirera trettitusen från SVT för att sen låta tittarna följa deras resa ner i Skyttes aktieportfölj. Producenten - som naturligtvis är dyngrak - tycker det är en utmärkt idé.

Skytte avslutar redogörelsen med liiiite mer information än jag frågat efter:

Sedan tar vi ett järn till.

Sedan går han hem med en stansoperatris.

Jag går hem med ett vårdbiträde.


Men det roligaste är referatet från den avslutningssändning där Skytte ska sammanfatta hur smart och snyggt han lekt med andras pengar. Skytte skiter fullständigt i att följande inte har med den här saken att göra - underhållningsvärdet måste överskugga informationsvärdet:

Den 27 april är det stor final för Magazinet.

Guillou är programledare som vanligt, han ser ut som den ryske rymdfararen Gagarin och den här gången har han gett sig fan på att programmet ska nå upp till helt nya höjder.

Mitt emot i andra kanalen ligger ett slags kulturprogram från Valdemarsudde.

Det innebär att vi har någon miljon extra som tittar, för vem i helvete tittar på ett kulturprogram från Valdemarsudde?

Ricky Bruch är kvällens förste gäst i studion.

Han är stor som ett hus och han berättar att han stoppat i sig knark och hormonpreparat hela sitt liv för att växa. Vartenda ord han yttrar går ut till miljoner människor och plötsligt säger han att alla de där preparaten ger honom en våldsam könsdrift. Han säger att han ligger med sin tjej sexton gånger om dagen. När han vaknar på morgonen har han så oerhört hårt stånd att han inte kan pissa i toaletten, han måste pissa i badkaret. Om han skall pissa i toaletten måste han stå på huvudet för att träffa rätt.

Det är en bra story.

Därefter är det min tur.

Det är inte lätt att matcha Ricky men jag gör så gott jag kan.

Lägger upp en tjock bunt tusenlappar på bordet.

Känner hur kameran zoomar in dem.

För fyra månader sedan fick jag 30.000 spänn av TV.

Idag har jag 70.000 spänn.

Jag har tjänat 40.000 spänn på fyra månader genom att spekulera på börsen.

Det är 10.000 i månaden.

Guillou pekar på sedelbunten.

Säger:

- Titta noga, Ricky. Det där är
vita pengar.

Sen avslutar Skytte med en redogörelse för hur han och Guillou dricker whisky och pratar barndom, barn, den första kärleken och skillnaden mellan Mozart och Beethoven. Och jag önskar att jag finge vara en fluga på väggen.

En infektionsspridande fluga.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt som alltid, Kalle. När jag ser dina bilder slår det mig - jag har ju en scanner ståendes hemma. Jag har tagit upp den ur sin förpackning för att kunna återvinna kartongen, men annars har jag aldrig kopplat in eller använt själva apparaten. Jag skulle kunna ta med den till vårt gemensamma kontor. Så får du låna den på obestämd tid. Om du vill alltså.

Kalle Lind sa...

Kringlan: shoot!

Anonym sa...

Två saker

1. Vad du än gör, Sluta aldrig blogga.

2. Ett av de ETC-historierna som jag minns var en låååång artikel skriven av en Harri Miekkelina, som påstods vara bankrånare, om sprängningen av åklagare Sigurd Denckers villa uförd av bombmannen Lars Tingström. Hela den hör soppan följde ju med senare till Palme-utredningen. Skulle vara kul om de kunde lägga ut den.

Sara Ödmark sa...

Oj. Wow. Vilken story.

Medelklassman sa...

Just det där med Rickys praktstånd måste ha haft ett medialt genomslag som bara överträffas av Oscarssons nakenchock i Hylands hörna. Jag kan fortfarande möta människor i 40-talistgenerationen som återberättar historien om Rickys dopingeffekter med inlevelse.