måndag 11 augusti 2008

Rubiner för svin del 7: Pupillmysteriet.



Jag gissar att ni alla ser kopplingen mellan Röda Brigaden-aktivisten Giovanni Senzani och porträttet från Echnatons Egypten? Inte? Titta på ögonen! Samma "avskärmade övre del av ögat" som ger "det skrämmande fanatiskt inåtvända uttrycket".

I kapitlet "Drogen runt omkring oss..." redogör arkitekten Allan Rubin delvis hur han gått tillväga när han gjort sina felkopplingar, alla manifesterade i den magsyrespäckade publikationen "Inget är som drogen" från 1982.

Rubin refererar till en amerikansk bok där narkotikasnutar och potheads påstår sej känna igen andra "marijuanamissbrukare" på förstorade pupiller. Författaren till boken, Gabriel Nahas, avfärdar dock detta då en professor i Michigan hävdar att pupillerna tvärtom drar ihop sej.

Eftersom Rubin är av samma rättshaveristiska skrot och korn som folk som instinktivt tror att miljöhot och passiv rökning är en socialdemokratisk konspiration, vill han inte tro på denne professor i Michigan. (Jag personligen har ingen aning om vilket och kan inte förstå vad informationen ska användas till.)

Rubins tes är att missbrukare, snutar och - först och främst - såna som ritar klädkammare och gästtoaletter är de som är bäst lämpade att dra slutsatser. (Det är de kanske också. Ibland. Särskilt när det gäller att a) skilja afghan från nepal, b) avgöra om en pundare ska köras till arresten eller bara ha spö på stället, och c) bestämma bästa platsen att sätta en spotlight.)

Allan Rubin får en hint om att han själv har rätt och att Michigan-professorn har fel när han - åter igen - träder in i en skivbutik. Han har haschtentaklerna ute och vet att det kan "finnas kunder som var intresserade av såväl det ena som det andra". Han noterar att biträdet - "en litet loj 20-åring" - ser "litet avskärmad ut":

En flicka, som hunnit före fram till disken, sträckte fram den skiva hon skulle betala, samtidigt som jag studerade expediten. Då hände något överraskande. När han tog kontakt med flickan, krympte hans pupiller märkbart. Men så fort han var färdig med sin kund, förstorades de igen!

Utropstecknet är alltså Allans, inte mitt. Jag tycker inte alls att detta är en så världsomvälvande händelse att den behöver utropas.

Men Allan har fått en uppenbarelse. Tillsammans med den ständigt uppdykande Eva - som jag gissar är hans hårt prövade hustru - går han runt i skivbutiken och noterar att "flera av ungdomarna hade precis som expediten betydligt större pupiller än Eva":

Det här var värt att kolla vidare. Kunde ungdomarnas ögon vara påverkade av eftereffekter av tidigare rökning?

På väg hem får Allan "en impuls". Han sliter med sej Eva in på ett postkontor och ber henne granska hans pupiller:

Genom att undvika att fixera blicken lyckades jag med viss ansträngning "flyta bort", sjunka in i mig själv, och Eva såg direkt att mina pupiller växte. Och när jag sedan återvände med blicken, krympte pupillerna igen.

Det tycktes vara så att pupillerna växte när man skärmade av yttervärlden. Expediten bakom disken måste ha varit just så avskärmad som han såg ut. [---] Först när det var nödvändigt jobbade han sig upp till ytan igen. Kan det vara så en cannabisskadad har det?


Allan kan inte släppa den uppenbarelse han fått, att haschrökare eventuellt får större pupiller. Han frågar ut "ögonläkare i bekantskapskretsen", där ingen känner till - eller orkar bry sej - om sagda samband. En optiker ger dock Allan några fjädrar han kan bygga en hönsfarm av:

Enligt honom kunde missbruk ge ökad glansighet, rödsprängda ögonvitor - och förstorade pupiller.

Han menade också att den växande marknaden för solglasögon till en del var en konsekvens av denna drogframkallande vidgning av pupillerna. [---] Han höll med om att detta skulle kunna förklara varför man så ofta ser popmusiker i solglasögon, även i mulet väder.

Tidigare hade jag trott att detta bara var för att de inte ville bli igenkända, för att de skulle kunna ha ett privatliv. Men även okända popmusiker i småband uppträder ju med samma attribut. Kanske är det inte bara för att efterlikna sina mer framgångsrika förebilder!


Allan och Eva fortsätter nu att granska pupiller på ett femtital människor omkring sej - och rönen är tydligen skrämmande:

Bland personer i 30-40-årsåldern visade så gott som alla som rökt hasch större pupiller än de som aldrig prövat. Detta gällde även när testpersonen inte rökt på en längre tid (i något fall inte på 4 år).

Tyvärr har Allan inte tid att fortsätta sina "ögonstudier" - han har fullt upp med andra tokerier - men han skickar med oss ett påstående som jag spontant inte riktigt kan hålla med om:

Nog vore det motiverat att gå vidare på denna punkt. Finns det ett samband mellan cannabiseffekt och pupillstorlek är det viktigt att utreda det.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fy fan vad bra detta är. Rubin är ett unikum, åtminstone får man hoppas på det. Han känns som en väldigt välgjord satirisk installation.

Förresten så är jag övertygad om att underrubriken "Hasch, anarki, kaos hotar oss alla" från början var tänkt som en fras där varje ord började med en av bokstäverna i HASCH, men att Rubin gav upp efter a:et. Det känns väldigt rubinskt.

Anonym sa...

Är Allan religiös eller bara en allmän knäppgök?

Pseudonaja sa...

Jag har hört att cannabisnyttjare äter sina Ballerina-kex på ett speciellt vis. Det borde man gå vidare med.

Anonym sa...

http://www.alltombarn.se/du_och_barnet/tonarsexperten-1.8076

Anonym sa...

När jag gick i lågstadiet i Ålstensskolan berättade de som hade äldre syskon att Allan Rubin hade en son som dog när han hoppade från en klippa i samband med ett haschrus. Hittar inget på Google om det dock.

Skulle förklara en del av innehållet i boken.

Anonym sa...

Inte missa!
Åke Cato! Bloggar!
acato.wordpress.com

Anonym sa...

Såhär då va:

Amfetamin: Stora pupiller
LSD: Stora pupiller
Svamp: Stora pupiller
Ecstasy: Stora pupiller

Heroin: Små pupiller

Cannabis: Ingen förändring
Kokain: Ingen förändring

Anonym sa...

Angående det där med att gå in i sin egen värld...Det gör jag säkert 10 timmar per dygn men jag har ALDRIG ens prövat att röka någon cannabisprodukt.

Men det kanske har att göra med att jag är psykiskt störd. Har, enligt min nuvarande läkare aspergers syndrom.