tisdag 4 maj 2010

Öppet brev.

Kära mor och far,

hoppas allt är bra. För egen del är det okej. Prostatan håller sej i schack.

På dagarna är jag med barnen, skriver färdigt min bok om proggiga barnböcker och sammanställer allt material till det där quizprogrammet jag är inblandad i.

På nätterna slåss jag med minstingen, som vill ha mjölk trots att hans mor rest till New York med själva förpackningarna.

På övrig tid har jag nu äntligen tagit tag i Lill-Babs memoarer.Jag har ju bläddrat i dem förut, som ni kanske minns, men nu läser jag dem för första gången från pärm till pärm. Det är en rätt underlig bok, skriven som i ett medvetandeflöde, där en anekdot glider över i en annan utan att man riktigt fick höra poängen på den första. Mycket riktigt är det Anna Wahlgren som är spökskrivare, så jag förutsätter att alltihop är nertecknat under ett enda långt rödvinsrus.

Anna W väljer förresten att presentera sej med den här bilden på omslaget:Annars är det mest frapperande hur Lill-Babs gång på gång understryker hur pryd och oskuldsfull hon är, samtidigt som alla hennes anekdoter och resonemang till slut kommer in på det kroppsliga (här kan det ju vara Wahlgren som valt ut snaskigheterna). Hon stannar upp i berättandet bara för att återge en ganska flasig anekdot om tre norrlandsbönder som inte hittar nåt "horhus" utan istället köper en uppblåsbar Barbara.

Slutpoängen är att den tredje kommer ut ur rummet "redan efter 20 sekunder":

- Men vad nu då? sa de andra. Kommer du allaredan?

- Jaa ... Jag bet'na i tissen, och då pruttade hon och flög ut genom fönstret!


En annan gång går Lill-Babs till gynekologen och får veta att hon har gonorré. En annan gång åker hon sovkupé med en okänd dam som säjer:

Och så ska du veta att det inte gör någonting om du fiser, för det gör jag också!

Sen kommer lite gnäll på hur svårt det är att anställa en barnflicka i sosse-Sverige och en liten harang mot facket. Den slutar lite oväntat:

Facket i all ära, och jag är den första att prisa de välsignelser fackföreningsarbetet medfört för så oerhört många, som arbetet under omänskliga förhållanden. Men ibland, när jag tycker att facket sätter käppar i hjulen, frågar jag mig vilka det är till för: gatflickorna och deras torskar? Det heter ju FUCKförening!

Då blir jag på
det humöret.

Sen handlar det ganska mycket om hur Lill-Babs, som för att bevisa hur ödmjuk hon är, återger det ena citatet efter det andra från olika prominenta män (Lars Forssell, Quincy Jones, Sven-Bertil Taube) som har sagt åt henne att vara stolt över hur bra hon är. Och väldigt mycket om hur hon städar och tvättar sina manliga medmusikanters kalsingar.

Nä, nu vaknar lillkillen från middagsvilan. Vi ses till pingst som vanligt.

Sonen.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med dig. Det byggs upp en bild av den präktiga och oskuldsfulla flickan men samtidigt gottar hon sig i sexantydningar, t ex när hon skriver att Christer Wickman sade att han turnerat med henne i en massa år "utan att..." Utan att vad då? Jo, naturligtvis det som brukar sammanknippas med Lill-Babs och som hon försöker förtiga. Det verkar nästan som att hon njuter av att säga: Här är minsann en som har turnerat med mig och ändå inte legat med mig.

Anonym sa...

Jag håller med ovanstående.

Rebecca sa...

Google translator säger att föregående något mystiske kommentator skriver ngt i stil med det här: Dags att äta det alla vassa tänder, endast sanningen kan göra något.

Väl talat!

Anonym sa...

Om kommentaren ovan om Christer Wickman är korrekt (det är väl pianisten som avses)kan det väl knappast tolkas på annat sätt än att Lill-Babs tycker det är helt naturligt att musikerna skall ligga med henne.

Kalle Lind sa...

Anonym: gällande Christer Wickman (och det är alltså fråga om just pianisten och inte den gamle handelsministern) så ska det säjas att Lill-Babs ju citerar Wickman. Det underförstådda - att man normalt inte turnerar fjorton år med Lill-Babs utan att jufsa -ligger alltså hos honom.

För övrigt får Lill-Babs naturligtvis vara hur flasig och hur promiskuös hon vill för min del. Jag konstaterar bara att jag tycker mej se ett glapp mellan hennes självbild och den bild hon faktiskt visar upp.

Amanda Duregård sa...

Jag vill äga äga äga boken om proggiga barnböcker. Och alla de proggiga barnböckerna. Äga! Äga! Äga!

Här är förresten programmet om progg jag gjorde då jag lånade ett klipp av din intervju med Knutna Nävar-gubben från Hej Domstol: http://amanda.duregard.se/radio.php?u=radio.php&s=radio.php (högerspalten)

Anonym sa...

Vad säger Google translator om "flasig"?

Wulfahariaz sa...

En skanism? Bra.

Kalle Lind sa...

Anonym/ Wulfahariaz: är "flasig" skånska? Det kanske det är, jag har nog alltid tänkt att det är gammelsvenska. Men det betyder hursomhelst slipprig.

Kalle Lind sa...

Amanda Duregård: jag ska lyssna när tid finnes. Då ska jag lyssna mycket aktivt.

Rebecca sa...

Spenderade en regnig och smått deprimerande helg i London precis. Jag hade med mig pocketen Människor som det är synd om. Jag har länge predikat för dina böcker i bokhandeln men inte läst ännu. Bara antagit att det här var min påse. Mycket riktigt! De små solglimtar vi fick i helgen var när jag högläste ur din bok på allehanda tåg, flygplan och tunnelbanor som vi åkte med. Fantastiskt bra! Något som dock smolkade ner upplevelsen en smula var de många fotnoter som hade fallit bort. Tråkigt. Det var 11 stycken fotnoter som finns hänvisade i texten men som inte finns förklarade ngnstans. Har med gott ordningssinne skrivit ner vart dessa finns men tycker kanske inte att det är bloggkommentarsmaterial.

Nu ska jag ta mig an Människor som gått till överdrift!

Anonym sa...

Det är möjligt att jag drog fel slutsatser beträffande uttrycket "utan att" men vid återläsning ser jag att hon skriver om det två gånger. Den ena gången hänvisar hon till att CW brukar säga så, den andra gången står det i en bildtext CW "som jag jobbat ihop med i tretton år utan att...)". Där är det alltså hennes ord. För mig är det klart att hon gör denna sexistiska glidning alldeles avsiktligt.

Walker sa...

Angående den asiatiska kommentaren så blev det så här när jag kopierade in texten.
------------------
Kan bara hålla med dig. Det byggs upp en bild av den präktiga och oskuldsfulla flickan men samtidigt gottar hon sig i sexantydningar, t ex när hon skriver att Christer Wickman sade att han turnerat med henne i en massa år "utan att..." Utan att vad då? Jo, naturligtvis det som brukar sammanknippas med Lill-Babs och som hon försöker förtiga. Det verkar nästan som att hon njuter av att säga: Här är minsann en som har turnerat med mig och ändå inte legat med mig.

4 maj 2010 16.11
Blogger 韋成韋成 sa...

時間的銳齒能吃盡一切,唯獨對真理無能為力。 ..................................................

Kalle Lind sa...

Rebecca: vaba? Det låter besynnerligt. Jag har korrat den där boken till förbannelse och mina förläggares förtvivlan. Läste du pocketversionen? Kollade du sist i kapitlet? Strunt samma - mejla mej på lagomtjock@yahoo.se om du har lust och tid. Jag är naturligtvis tacksam för infon.

Anonym: nja, den där bildtexten uppfattar jag som ett indirekt citat. Och visst, det är klart det är en sexistisk jargong, men L-B verkar återge det med gott humör så det är väl internt accepterat. Och då har väl jag inga synpunkter för min del heller.

För mej för L-B för övrigt vara hur slipprig och snaskig och snuskig hon vill. Det enda jag noterar är att hon uppenbarligen inte riktigt erkänner det för sej själv.

Anonym sa...

Avslutningskommentar från mig: Du har rätt. Hon bygger upp en bild av en präktig person, som säkert i många avseenden är korrekt (t ex omtänksamhet och städning) men i andra avseenden torde avvika starkt från verkligheten. Detta "flasiga" - som det kommit att kallas här - kanske hon erkänner för sig själv men tycks förneka det utåt. Och ändå slinker det igenom mer eller mindre omedvetet i hennes memoarer.

Om jag fattade SAOB rätt så kan en av betydelserna på flasig härledas till ordet flas, som betyder "lättsinnigt uppträdande". Det gavs även en hänvisning till ordet älskogsflas men till bokstaven Ä hade inte SAOB kommit än, åtminstone inte nätversionen.
Trots att jag alltså inte sett översättningen av det ordet, skulle jag nog vilja avluta med att Lill-Babs är just älskogsflasig.

Wulfahariaz sa...

Ber om uräkt. Ordet "flasig" är inte bara skånskt, utan är ganska spridd bland dialekterna.