måndag 5 oktober 2009

Var är skämtet, Povel?

Dags åter igen att vädja till min bildade läsekrets (jag har tidigare bl.a. fått hjälp att knäcka några karikatyrer i den gamla satirserien Ratte). Stora delar av mitt liv har jag gått runt och nynnat på Povels gamla ”Var är tvålen?”, en låt jag egentligen har ett kluvet förhållande till då jag misstänker att den inspirerat mer än en barbershopgrupp vid olika tekniska högskolor.

”Var är tvålen?” kommer från den briljanta parodifilmen ”Ratataa” och är typiskt Povel-nonsens. Han hade inga problem att ägna många minuter av djärva rytmer och nyskapande arrangemang åt perifera ämnen: en låt handlar helt om purjolöksskräck, en annan om att vägen till Curacao gyngar så.

Uppbackad av manskör sjunger Povel med väl valda nödrim om vikten av att ha tvål med sej ner i badet: ”att sin lekamen löga/ lönar föga/ utan tvål”, ”utan lödder/ badar slödder”, "utan tvålen blir du blott och bart en badande barbar".

Och så dyker de där historiska referenserna upp som är legio i äldre tiders skämtvisor; det här var för tusentals år sen (1957) då folk i gemen faktiskt kunde sin Bibel och skolan lärde ut årtal för krig och kungadödar.

Jag är med på raderna:

När Susanna låg i badet för att öva sim och crawl
hade Joachim rest in till Babylon att köpa tvål


De syftar kort och gott på den apokryfiska, av Bellman besjungna, berättelsen om hur Joachims hustru Susanna tar ett bad och råkar kåta upp två gubbar, som blir sura när hon inte vill ligga med dem och som hämnd försöker sätta dit henne för hor (been there, done that).

Däremot förbryllas jag av texten:

Litervis champagne i karet
hade Madame Pompadour
Trettitvå när hon klev i
och trettitre när hon klev ur


Vad betyder det? Vad är det Povel försöker säja oss? Madame de Pompadour var mätress till Ludvig XV, känd för sitt intriganta beteende och sin oöverträffade förmåga att göra av med andras pengar på lyx. Är poängen med stroferna att hon var gränslös?

För det kan väl inte vara så att Povel Ramel, baronen som gav sej själv ett löfte att undvika snuskerier i skämt, i ett filmlustspel från femtitalet, antyder att en ärad kvinnlig slottskollega kissar i badet?

Djupt tacksam för tydliggörande.

33 kommentarer:

gudmundson sa...

Jag tror det är ett kisskämt. Inget fel i det.

Vad som dock får mig häpen varje gång jag hör "Tvålen" är hur extremt skicklig denna pastisch är på samtida gospel. Ju mer jag lyssnar på bra 40- och 50-talsgospel, desto mindre olikt "Tvålen" blir det.

Se och hör på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=GRcYa_XOMWM

Det märkliga är att man, trots att man ägnat sitt liv åt att bläddra i vinylbackar på loppis, aldrig hittar någon kvalitativ gospel här i Sverige. Man hittar någon platta med spirituals av Delta Rhythm Boys, möjligen. Det är alltså svårt att se vad Povel lyssnade på för att få till en så perfekt tonträff. Den här musiken var inte lätt tillgänglig i Sverige vid tiden, helt enkelt.

Men jag antar att det fanns en klick bland skiv- och filmbolag, som hade direktimport av de senaste flugorna från over there, som de sedan kunde kalkera för den svenska marknaden.

Mårten sa...

Trettiotvå liter? Är inte det ett väldigt litet badkar?

Kalle Lind sa...

Gudmundson: jag vill förtydliga att jag inte heller ogillar kisskämt, tvärtom har jag periodvis betalat mitt bröd och smör med urin. Jag får bara inte ihop det riktigt med femtitalets prydhet och Povels uttalade ambition att undvika underbältetreferenser.

Povel var f.ö. tidigt ute och rörde sej och hängde regelbundet t.ex. i London. Kombinerat med absolut gehör kunde han nog ta med sej en hel del därifrån. Och sen importerades det väl faktiskt skivor redan på femtitalet? Inte minst skivbolaget Knäppupp hade ganska många importer i sin katalog.

Mårten: hon kan ju ha vatten i det också. Kanske hundrafemti liter vatten (hundrafemtien när hon klev ur) och sen ett lager champagne ovanpå.

Jacob Hjort sa...

Pryd som man är tänkte jag på ålder men kiss är kanske mer rimligt.

Kalle Lind sa...

Excelsis: du menar att hon var 32 år när hon klev i och låg kvar i badet i ett år? Hm. Vad är poängen i det?

Gubben Far sa...

Eller så åt hon bakelser medan hon badade. Så 33 när hon klev ur var hennes vikt. Mätresser var små och nätta på den tiden. Det kanske var före revolutionen så man räknade i skålpund.

Anonym sa...

Litet badkar, men jag är på kisslinjen. Stod man dessutom inte upp och badad rätt ofta på den tiden?
/Nisse

Walker sa...

Någon som tveklöst har svaret om Madame de Pompadours badvanor är din "vän" från bokmässan - Herman Lindqvist.

Hans senaste tegelsten handlar om Madame de Pompadour, och kanske hjälper han en författarkollega i nöd =)

tobias sa...

Jag tror också på den tråkigare åldersteorin. Hon var 32 när hon kröp i badet och gick upp först 1 år senare.
Det är ju precis galet tokroligt att bada i champagne ett helt år.

Staffan sa...

Att det skulle ha med urin att göra har aldrig fallit mig in. Jag har alltid tolkat det som att hon inte bara badade i champagne, utan även friskt hinkade i sig under själva badet, och att en del rann över.

Kalle Lind sa...

Staffan: men hur kan det bli mer om hon dricker? Jo, jag fattar vad du menar, att hon kolkar samtidigt och att det rinner ner i karet, men jag tycker det är ett krångligt sätt att säja det på.

Och det där med åren köper jag inte heller. Visst, det går att tolka så om man tänjer lite på svenskan, men nog borde trettitvå och trettitre syfta på litrar champagne?

Klas sa...

Personligen är jag tveksam till om det badades överhuvudtaget på det tidiga 1700-talet.

Att den gode Povel skulle dikta om inkontinens ser jag som högst otroligt, min gissning är att han skickade en passning till fru och dotter Ramel eller kanske någon älskarinnas väl tilltagna badvanor.
/Klas

Mikael sa...

Haha! Jag har också alltid undrat över det där. Men har också alltid lutat åt kissteorin, i brist på bättre förklaringar.

Rasmus sa...

32 nånting (liter, år etc) som ökat till 33 efter att hon gjorde "ettan" i badet kanske? 32 + "ettan" = 33

Gubben Far sa...

Men är då ett kisskämt så otänkbart? Mycket av det Povel gjorde kan kopplas tillbaka till det där köket på Narvavägen där han skojade för pigorna tills köksan blev nästan arg. På den tiden badades barn i balja rätt långt upp i åldrarna, inte sant? Är det långsökt att tänka sig att det gick som ett talesätt om pojkar i badbaljor: 30 liter vatten, 31 när han klev ur. Varför inte Povel när far ända in i baljan.

Agnes sa...

Givetvis drack hon en liter av den goda drycken, medan hon befann sig i badet, varvid den sammanlagda mängde champagne som befann sig i badkaret uppgick till 33 då det var dags att kliva upp därur.

Dvärghundspossen sa...

Jag var tvungen att läsa kommentarerna för att öht fatta vad det skulle kunna ha med kiss att göra... när jag läste strofen associerade jag bara till att hon skulle legat i badet ett helt år i sträck, alltså att hennes ålder ökade från 32 till 33. Hm, betyder det att jag är ovanligt mogen? Att jag inte ens KOPPLAR kiss-skämt?

Martin sa...

Jag tror det är ålder som avses. Vore det vätskemängd hade Povel troligen valt hundratvå och -tre, med tanke på svårigheten att bada i 32 liter (som någon påpekade). Visst, man kan spä champagnen med vatten, men det verkar långsökt att Povel ska ha tänkt så.

Dessutom stämmer skämtet om ett årslångt bad nästan kusligt väl överens med att hon ju avslutade sitt sexuella samliv med kungen vid 30 års ålder.

J-h:n sa...

Jag har alltid uppfattat detta som ett ganska oskyldigt kiss-skämt. Povel undvek de billigaste snuskskämten, men pryd var han inte:

Alert, potent, pladask, gravid...
Det var en gång en iken man...
...men Alf beror på dig

för att bara nämna dem som omedelbart faller mig in.

Anonym sa...

Naturligtvis syftar han på att damen smälte! Det finns en allmänt spridd föreställning på hennes tid om att fina damer gick ner i vikt genom champange. Denna föreställning drevs sedan gäck med genom historien, även om den inte skämtats med så mycket under senare decennier.

J-h:n sa...

Det låter rimligt, så är det säkert. En mer allmän reflektion: jag tror inte Povel ville undvika snusk i sig så mycket som han ville undvika BILLIGA POÄNGER. Underlivshumor innebär ju oftast de billigaste poänger man kan tänka sig.

Anonym sa...

Förlåt mig, jag hittade på det där om champange och bantning i överklassen. Vet inte vad som flög i mig. Men jag erkände i alla fall!

GnA sa...

Jag har alltid (= sedan 70-talet)tolkat det som att champagne var en ingrediens i tvålen hon använde. Och att den användes i sån grad att litrarna i badet ökade från 32 till 33. Det gick liksom bättre ihop med visans drivande tes att det är civiliserat med tvål.

Brottstycken sa...

På tal om Povel Ramel och kiss, så drar jag mig till minnes en artikel från (numera nedlagda) nyhetsbyrån FLT, som jag i egenskap av tidningsredigerare redigerade på en landsortstidning för tio år sedan.
Den handlade om en sång av Ramel som blivit piratmärkt av Sveriges Radio på 40-talet, vilket innebar att den inte alls fick spelas.
Anledningen till detta var att texten innehöll ordet kissa.
Rubriken jag satte på artikeln blev något i stil med: "Ramel fick inte sjunga 'kissa' i radion".
Med tanke på att han faktiskt har skrivit ett sång med detta innehåll tidigare är det kanske inte helt otroligt att "Var är tvålen?" skulle kunna syfta på att hon kissar i badet?

Brottstycken sa...

Povels sång blev dödskallemärkt och ingenting annat. Tänkte på en sån där sjörövarflagga när jag skrev piratmärkt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/
D%C3%B6dskallem%C3%A4rkning

Pseudonaja sa...

Aaaah! Ett riktigt örhänge! Jag minns speciellt dubbelbasarna Martin Ljung och Oscar Rundqvists insatser.
Povels TVÅLELUJA är fint också.

Gubben Far sa...

Sista förslagen:

Medan Pompan badar, fyller pagerna på med champagne i karet. Först med årgång -32, och när den tagit slut med sämre champagne, årgång -33.

Antingen det eller -

Pompan är så het, som mätresser plägar vara, att badvattnet och champagnen, som från början var 32 grader, är 33 grader varmt när hon kliver ur.

Å andra sidan -
är det ingen mening med att första ordet i versen är "litervis" om inte de sista orden, trettitvå och trettitre, syftade på liter.

Ett mysterium.

Martin sa...

Har också undrat över detta hela mitt liv. Men så här har jag alltid trott, utan att egentligen känna mig ett dugg tillfreds med min slutsats, bara lite äcklad:

Litervis champagne i badet, närmare bestämt 32 liter, hade madamen (resten av karet får man anta var fyllt med vatten, tillräckligt mycket för att sjunka ner i) och när hon badat färdigt hade så mycket smuts och avlagringar avlägsnats från hennes kroppshydda att den sammanlagda kontamineringen lort+champagne uppgick till 33 liter.

Men flera oklarheter kvarstår, själva tvålpoängen i låten är frånvarande i denna vers, bad utan tvål ska ju inte kunna ha någon effekt etc. Jag tror faktiskt att ingen ännu löst gåtan - rimligen måste det såsom i övriga verser även i Pompadourversen på något obskyrt sätt anspelas på TVÅL, men ingen av oss lyckas lista ut hur...

David Nessle sa...

Denna gåta har gäckat mig sedan början av sjuttiotalet.

Jag har också varit anhängare av kissteorin, men den håller ju inte riktigt: det blr ju inte mer champagne i karet för att man kissar i det. På sin höjd mera kiss. (Och som påpekas här ovan är 32 liter inte mycket till badkarsvolym)

I högre ålder har jag lekt med årgångsteorin: 1732 och 1733 inträffade när madame P (född 1721) var 11 och 12 -- alltså kan hon i vuxen ålder mycket väl ha lögat sig med champagne från de åren. Men frågor kvarstår: varför skulle årgången föryngras under badets lopp? Vari består det roliga?

Det hela är fortfarande något av ett mysterium ... Men tydligen ägnar stora delar av svenska folket sömnlösa nätter åt att grubbla över dessa kryptiska rader, vilket får mig att tänka på Alfred Jarrys yttrande:

"Begripliga saker bara betungar förståndet och förvanskar minnet medan det absurda tränar förståndet och får minnet att arbeta."

vitkor sa...

Vad är det som säger att man inte kan fylla på mer vätska i badkaret efter att man klivit i?

Det var 32 liter champagne i badet när hon klev i, men hon var inte nöjd med denna stora mängd, utan var så lyxkrävande att hon beordrade/hällde i en liter till, innan hon sedemera klev ur.

kontakt sa...

Tydligen finns det en söt champagne vid namn Madame Pompadour. Jag tycker det troligaste låter som att det syftar på hur mycket champagne hon hällde i sig, men innan jag läste här kom jag bara på kiss-teorin.

Å andra sidan var Povel inte pryd. Jämför en rad från Vattenfallsreklam-parodin "Var är hålen": Visa hålen syster!

Bertil Gralvik sa...

Som älskare av allt (nåja nästan allt) Povel, blev jag himla upplivad av din helt underbara text (som jag hittat först nu), med knorren och mysteriet on champagnen. Tack för en stund av renodlad lycka.

Det var ju intressant att se alla teorier i kommentarerna också. Jag hörde låten när den var ny och har därför haft lång tid att bära på samma insikt och åsikt. Jag minns att min undran varade ett par sekunder, innan jag slogs av fräckheten i påståendet han här slungar ut om denn Dame.

Språkligt är det helt klart: Det handlar om antalet liter champagne. Allt annat vore nonsens. Och det är roligt! Sådan var hennes lyxtillvaro att hon kissade ren champagne ;-D

Som under-bältet-humor har jag dock aldrig betraktat det.
/Bertil

Sven Eriksson sa...

Jag tror det hänvisar till att champagnen åldras när hon badar. Åldrandet går dock åt fel håll. Borde varit 31 men 33 passar bättre i versrytmen.
Svenoe