fredag 30 oktober 2009

Mystiskt meddelande från Statens Järnvägar.

Jag var och lät mitt vatten sist jag åkte snälltåg. Ett mysteriöst meddelande mötte mej när jag lyfte bägge locken:Vad är detta? "Leif" med utropstecken? Är det en påminnelse till någon konduktör, förlåt tågvärd, som heter Leif att han ska tänka på nåt (typ lyfta bägge locken)? Är det något senkommen reklam för Galenskaparnas första - och hittills enda sebara - långfilm? Är det en förkortning (ett kristet "Låt Er Inte Förledas", ett mer påtänt "Lös Era Inre Föreställningar")?

För något måste det väl betyda? Någon har ju lutat sej fram, med risk för ammoniakförgiftning, för att sätta fast den där lappen. Någon har velat någon annan något, och rentav något viktigt. Frågan är bara: vad? Och vem? Och varför?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Kan det tänkas vara Leif Loket Olsson som varit framme?

Anonym sa...

Spontana reaktion:

"Lägg ej i...", ja vad F:et står för kan jag inte lista ut. Kanske rör det sig om ett för mig okänt tyskt ord - ett steg på vägen för att internationalisera våra järnvägar.

Oddvar Bull Tuhus sa...

Eller hur! Helt sjukt beteende lär det röra sig om iallafall!

En kollega till dig påvisade samma fenomen tidigare i år:
http://kristofferappelquist.blogspot.com/2009/03/leif.html

ps. Stinsen Brinner är väl också grymt bra?

http://surkaerringen.blogspot.com/ sa...

Tja, Guillou hade ju någon KGB-kontakt som sprang runt och skrev krittecken i telefonkiosker. Det här är kanske ett mer avancerat sätt. Ingen sticker ju frivilligt ner huvudet i en järnvägstoalett.

dr. No sa...

Fan, stinsen brinner är ju en höjdarrulle!

Suzan sa...

J-vlar vad nyfiken jag blir!
Jag misstänker att det ät ngt secret meddelande till vår Leif GW Persson..

Love sa...

Det bör väl ha med leifing att göra?

Hnurre sa...

Efterlysning
Vad hände med originalskylten:

Fäll först upp båda locken. Fäll därefter, vid behov, åter ned det undre.

Den satt ju på alla SJ:s muggar. Vem har dem nu?

Anonym sa...

Var det inte ännu mer högtravande, något i stil med Uppfäll först bägge locken mot väggen. Nedfäll därefter det undre om så erfordras.?
järnvägsmuseet i Gävle finns gamla rökkupéskyltar och annat fint att köpa i souvenirbutiken. De borde definitivt ta in klosettinstruktionsskyltar också.

F ö undrar jag vart alla SJ:s fina karaffer av tjockt glas, nödtorftigt förslutna med en plastpropp och fyllda med rumstempererat salmonellasmittat vatten tog vägen.

David sa...

Är säkert bara lite gerillamarknadsföring från reklambyrån Leif. www.leif.se

Anonym sa...

Njoe, jag kan komma ihåg fel om texten. Enligt Postvagnen
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=152156&PHPSESSID=12449ee225812979b30e74d33681c164

Är det enligt Rune Monös bok "Njutningen av att åka tåg", sid 157:

Upplyft först båda locken mot väggen. Nedlägg derefter det undre om så erfordras.

Men där anges även några alternativa texter.
F-n vet - men vi saknar dem.

Kalle Lind sa...

Hnurre/ Anonym: i Hasseåtages Flanagan&Allen-tolkning "Livets tåg" har Hasse Alfredson ett talat parti.

Och om du står där i livets korridor i din nöd
och inte vet vart du ska vända dej, ge inte upp!
När du minst anar det skiftar skylten om
från rött till grönt, från upptaget till ledigt.
Upplyft då först båda locken i tacksamhet,
nedlägg därefter det undre om så erfordras.

Känns som om den syftar väldigt konkret på just någon av de citerade plaketterna.

Patrik sa...

Numera heter det tydligen inte heller tågvärd. Sitter på tåget och blev via högtalarna ombedd att hålla utkik efter vår "train manager", om vi skulle ut och sträcka på benen.

Jag lägger inga vidare värderingar i det.

Hnurre sa...

Men jag lägger vidare värdering i det. Jag vill inte ens ha tågvärdar - jag vill ha konduktörer.

Jag vill vara resenär hos SJ - ingen j-a kund.

Jag vill dessutom vara abonnent hos elverket och televerket - men det är nog för sent.

"Train manager" - suck!

Kalle Lind sa...

Patrik/ Hnurre: "Varje dag möter man olika yttringar av framåtskridande att reta sig på."

(Joakim Lindengren)

Anonym sa...

Såg en sån här dekal på en toalett på nått ställe i gamla stan för några veckor sen!