lördag 3 oktober 2009

En bloggpost som skulle kunna ha skrivits av Viggo Cavling om han inte haft fullt upp med mer välbetalda ”jobb”.

Egentligen är det bara det faktum att jag valt att bara prata en dialekt i taget och mitt radikalt mindre självförtroende som skiljer mej från Resumé-redaktören. Också jag går ibland ut och super med totalt okända wannabees i en bransch som bara är intressant för invigda, också jag skriver krönikor där jag tydligt fetstilar dem alla så att de tydligt hittar dit när de egogooglat sej.

Torsdag 1 oktober ställde ungdomskanalen P3 till med festival på Babel i Malmö. Ett antal P3-associerade akter passerade revy, sammanbundna av den åtminstone ungdomliga Annika Lantz och DJ:n Lilla Al-Fadji, en karaktär jag nog tillhör fel generation och fel intressegrupp för att till fullo kunna relatera till.

Anders och Måns visade tydligt att man inte behöver förbereda sej grundligt om man bara är etablerad. Det kan bli roligt ändå. En bra dag.

Pang Prego – ett av P3:s populäraste humorprogram idag, med goda vänner till mej i redaktionen – sjöng en kuplett om jordens tidsåldrar till känd melodi. Ordet ”studentikost” fladdrade osökt förbi. Det har jag aldrig hört nån säja om Pang Prego, vilket jag finner orättvist eftersom jag själv har kallats lundaspexare till förbannelse.

Och då måste jag vara en av dem som mest aktivt har undvikit att bli lundaspexare: jag har pluggat flera år i Lund, varit intresserad av att göra humor, haft Hasse Alfredson som husgud sen barnaåren. Ändå gick jag avsiktligt långa omvägar om AF-borgen och Thomanders studenthem och andra förlegade patriarkaliska bastioner från tider som borde ligga bakom oss.

Kontentan: när Pang Prego sjunger om jura och krita så borde de, i rättvisans namn, ha en fanbase av gammelmansdoftande överkamade överliggare och inte av hippa gymnasister. Världen är inte rättvis.

Liv Strömquist visade serier, vilket inte spontant är det mest radiomässiga man kan göra. För att göra poängen tydligare för folk därhemma högläste hon från pratbubblorna.Klarast på min himmel lyste ståupparen Jonatan Unge, som på ett utsökt smaklöst sätt gick från Ulf Larssons död till Michael Jacksons sexuella övergrepp utan att tappa publiken på vägen.

Unge och hans polare Aron Flam har de senaste åren vunnit mycket respekt branschinternt, dels för att de är roliga, men också för att de är vad varje komiker med självaktning vill vara: judar. Och inte vilka judar som helst, utan den bästa sorten: misantropiska judar.

Backstage hade jag ett intressant samtal med Moa Svan från Kyss min plysch, ett humorprogram ur lesbisk synvinkel som gjort provprogram för P3 och vunnit nån form av omröstning. Hon berättade att programmet inte har nån fast plats i tablån och gissade att P3 fann det vara för smalt. Vilket är intressant.

5% av befolkningen är flator – och det är dessutom en synnerligen solidarisk grupp. Själv var jag med och gjorde ett program av och för män med skägg födda i Skåne på sjuttitalet. Det var aldrig nån internt som sa att det var för smalt. Vår minoritet borde rimligen ha varit mindre.

Ja, och sen gjorde jag och Jesper Rönndahl som representanter för det saligen insomnade Hej domstol! en femminuters skrika-bittra-taskigheter-till-varandra-akt. Alltihop ska gå att lyssna på i P3 imorron söndag 16-18 (mer info här). Vårt hojtande ligger först i timme två. Annars ägnade jag mesta delen åt kvällen åt att diskret försöka sätta upp en affisch för min egen föreställning (som man kan beställa biljetter till här uppe till höger). Eftersom jag ju inte är Viggo Cavling på riktigt upptäckte jag snart att det var skitjobbigt att stå och tejpa upp en affisch med mitt eget ansikte på. Ja – mitt hävdelsebehov är oändligt, men nej - det är inget jag gillar att skylta med.

Nästa gång jag gör en föreställning ska jag ha ett abstrakt landskap på affischen och inte en antydan om att jag medverkar. Alternativt låta andra människor sätta upp affischer – det har jag förstått att Madonna gör.

Stället var för övrigt fullpackat, och inte bara för att det var gratis inträde. P3-humor efter Hassan har inte alltid haft högst status i humorfandom, men inte minst bland gymnasister är det fortfarande ett Fenomen. När Pang Prego uppträdde lajv på Malmöfestivalen i somras var kön på flera hundra meter även sen lokalen var fullsatt. Klockan 11 i torsdags dök det upp folk som tagit ledigt från jobbet och ville försäkra sej om en plats på föreställningen (det började 19.30).

Ändå för P3-program, med ytterst få undantag, inget liv bortom den egna kanalen. Inga tidningar intervjuar, inga teveprogram uppmärksammar. Detta inte sagt av bitterhet – givetvis inte – utan för att konstatera att det emellanåt finns ett glapp mellan medier och folk.

Vilket kanske inte var det mest revolutionerande påstående jag har gjort.(Bilderna har jag helt fräckt snott från Humorhimlens hemsida. Hoppas ingen blir arg.)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt återkommande hackande på lundaspexare börjar bli lite tjatigt och passar dig inte riktigt heller.

Dom gör sin grej och du gör din. Jag förstår inte att dom gör dig så ledsen. Något mer ärkelundensiskt finns ju inte, dom 'finns inte' utanför lunds gränser och jag förstår inte hur dom kan påverka dig som bor i malme sedan många år?

Varför inte bara säga som det är. Lundaspexarna är duktiga på det dom gör, några av dem är väldigt talangfulla och några riktigt begåvade människor har fostrats där. (Är det den framgången du avundas dem?)

Men det kanske inte är en speciellt populär eller 'cool' sanning bland 'kulturarbetare' runt Möllan som desperat försöker distansera sig från sin studietid i Lund?

Slappna av Kalle Lind!

Sköt du ditt och låt dom sköta sitt.

Förresten så sög er julkalender. Den var riktigt, riktigt dålig.

Kalle Lind sa...

Anonym (om det nu är ditt riktiga namn): vad som passar mej avgör jag och inga anonyma pajsare. Varför jag skriver om lundaspexare emellanåt - "tjatigt" skulle jag säja är ett starkt ord - torde framgå av texten: för att jag ofta beskylls för att vara en. Julkalendern får f.ö. säjas vara ganska studentikos: tokiga hattar, krystade ordvitsar och överspel. Jag gissar att du inte passar in i målgruppen 8-12-åringar.

Mvh.

Pidde sa...

...Men hur var det med Anders & Måns? Hade de en bra dag eller inte? Eventuellt ironiskt tonfall framgår inte i skriven text.
Fast jag kommer osökt att tänka på en fest runt år 2000, arrangerad av Svenska Filminstitutet på Hipp i Malmö. Efter maten presenteradee Åse Kleveland stolt Varanteatern.
Varanteatern skulle skildra filmåret som varit i en serie sketcher.
Uppenbarligen hade de hittat på sketcherna på vägen till festen. Eller under en blöt natt på krogen kvällen innan.
Efter tio minuter tyckte jag och Orvar att det vore trevligt att inspektera stuprören i gränden utanför, eller nåt, så det gjorde vi.
Fan, det var en av de mest pinsamma tillställningar jag varit på. Nästan ingen skrattade. Varanerna såg desperata ut.
Senare på kvällen blev jag presenterad för Samuel Fröler. Vi rökte cigarr.

Kalle Lind sa...

Pidde: jag ville låta folk sväva i ovisshet med en vänskapligt menande dubbeltydighet. Anders & Måns var roliga. Det är de alltid. Men därmed inte sagt att man fick känslan av att de visste vad de gjorde.

Eftersom jag bara kommenterade vad olika vänner och bekanta till mej sysslade med, kostade jag på mej ett lite internt raljerande tonfall. Hoppas ingen tror att jag ville någon ont.

daniel sa...

ha ha tyckte du gjorde jätte bra ifrån dig kalle, hej domstol var ju som bäst när ni bråka med varandra, tycker det är dags att väcka hej domstol igen